Svar: Dreng på 6 vil kun lave stort i bleen
2. marts 2004
Alder:
6 år
Kære Tina
Lige netop i forbindelse med dit spørgsmål ville jeg ønske at jeg var uddannet børnepsykolog og ikke sundhedsplejerske:o)
Jeg tør derfor ikke svare på, hvad det er for psykologiske mekanismer der spiller ind på din drengs renlighed.
Jeg synes det er nogle fine og fornuftige tiltag I har forsøgt og hvorfor intet hjælper ved jeg ikke.
Har I talt med egen læge om problemet? Jeg tænker her på om der skulle være en fysiologisk årsag. Ud fra din beskrivelse lyder det ikke sådan,men snarere om en overvindelse.
Tror du det er en måde at få opmærksomhed på. Din dreng må jo i kraft af sin alder selv føle sig generet af sit problem? Jeg tror det er meget vigtigt at han selv er med på, at det er et problem. Hvis han har det fint med at skulle kvittere sin afføring i en ble, så er der jo ikke grund til at lave dette om. Spørgsmålet er derfor også om han ikke stopper af sig selv, når han selv oplever problemet.
Udfra din beskrivelse har han jo fuldstændig kontrol over sin afføring, det handler om at turde give slip. Har I snakket med ham om, hvordan han har det med det? Hvad siger de andre klassekammerater?
Hvordan er han til at lave aftaler? Hvis han ved, hvad det vil sige at holde en aftale, så kunne I måske aftale med ham at når den næste pakke bleer var brugt op, så blev der ikke købt flere? Jeg ved det ikke, men det er et bud. Jeg synes normalt ikke at 'gulerødder' er særligt pædagogiske, men måske kunne I lave en aftale om, at de penge I sparer på bleer bliver lagt i en sparegris og i stedet kan I samle sammen til noget han ønsker sig meget.
Jeg tror der skal et eller andet til som er så interessant at det overvinder interessen for at bruge ble.
Jeg vil meget gerne høre fra dig igen, hvis I finder ud af noget. Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske