Svar: Knækket navlesnor
2. marts 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Jeg har før hørt om at navlesnoren kan knække eller springe.
En navlesnor måler normalt ca 50 cm i længden. Men nogle gange dannes en meget lang navlesnor og andre gange en meget kort. Man taler om at navlesnoren er meget kort, hvis den måler 35 cm og meget lang, hvis den måler 100 cm.
Din datter har sandynligvis haft en meget kort navlesnor, hvorfor den er sprunget/knækket under forløsningen.
Der kan være forskellig komplikationer alt efter om navlesnoren er for kort eller lang og det vil derfor være relevant at du ved en evt. ny graviditet blev scannet og fik lavet et skøn over navlesnorens længde. Jeg skriver det ikke for at gøre dig nervøs, jeg synes bare du skal have det med i dine tanker.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske