Svar: Amning af for tidligt fødte tvillinger
2. marts 2004
Alder:
1 mdr.
Kære nybagte tvillingemor
Hvor er det flot som du kæmper med amning til to børn og at det lykkes dig at få begge lagt til brystet:o)
Den dårlige samvittighed over ikke at have givet tvilling B flaske noget før kan du godt slippe - han trives jo nu i bedste velgående og er sågar begyndt at die hos dig. Det kan godt være at det ikke lykkes altid, men det må du så acceptere. Det er jo vigtigt at amningen ikke bliver en kamp, men derimod noget I alle synes om. Får din søn en flaske en gang imellem og det så giver ro og fornyede kræfter til at forsøge brystet igen senere, så er det jo det bedste for jer alle.
Du skal bestemt ikke lade tvilling B sulte i håb om at han så forstår at han skal spise hos dig! Du må forsøge at lægge ham til, og hvis det så ikke virker, så får han flasken. Han skal ikke sulte. Netop det at få en flaske er jo med til at give ham energi nok til at tage fat næste gang.
Det handler også om at du viser din søn at du forstår, hvad han vil, når han græder. Kun gennem gråden kan han fortælle dig at han er utilfreds eller i tilfældet som du beskriver at han er sulten. Måske er han så sulten at han slet ikke har tålmodighed til at vente på at mælken løber, men giver du ham så en flaske, så ved han at han er blevet hørt. Jeg tror på at det er med til at give ham en helt basal tillid til dig. Det handler om at han udtrykker et behov, du forstår det og du dækker det. Efterhånden som han bliver større vil tålmodigheden dermed også blive større - han ved jo at du nok skal hjælpe.
Med hensyn til udmalkning, så er det vigtigt at du ved, at mælken hurtigt dannes igen efter amning. En rettesnor er:
1 time efter amning er 40 pct. mælk gendannet
2 timer efter amning er 75 pct. mælk gendannet
3 timer efter amning er 90 pct. mælk gendannet og
4 timer efter amning er 100 pct. mælk gendannet.
Det er vigtigt for dig at vide i forhold til, hvornår du malker ud og hvornår du lægger til igen.
Hvis dine drenge spiser godt hos dig og det lyder sådan ud fra din beskrivelse, så burde de kunne dække deres behov hos dig uden at du behøvede at stimulere til ekstra mælk ved udmalkning. Jeg synes derfor ikke at du behøver at malke ud efter hver amning. Mælken skal også have lov til at regulere sig ind efter deres behov. Tvilling A spiser jo tilsyneladende godt og stimulerer dig 'lige efter bogen'. Jeg ser derfor ikke umiddelbart nogen grundt til at du skal malke ud på brystet, når han har været på. Med hensyn til tvilling B så kan du malke ud, hvis han ikke tager brystet, så du malker, der hvor han normalt skulle have spist. Hvis han tager godt fat og spiser og 'tømmer' så lad det være ved det. Hvis han bliver utålmodig og ikke kommer i bund, så stopper du, giver ham resten på flaske og malker det ud, som han egentlig skulle have taget.
Når du malker ud er det såeldes vigtigt at du søger at 'efterligne' det mønster dine drenge ville have, hvis de spiste, og hvis de spiser, så behøver du ikke malke ud, med mindre du gerne vil øge din mælkemængde.
Hvis du ønsker at øge din mælkeproduktion, så kan det være en fordel at amme eller malke ud om natten, men som du beskriver det, så er det i øjeblikket nok vigtigere for jer at sove om natten. Derfor kan du malke ud, når det tidsmæssigt passet ind i dagens rytme.
Med hensyn til øl så er det så vidt jeg ved 'malten' der har den ønskede mælkestimulerende virkning. Effekten af at drikke almindelig øl, tror jeg derfor ikke så meget på. Se om du kan finde en øl med højt maltindhold. Du må drikke en dagligt. Det vil sige et glas om formiddagen og et om aftenen.
Dine ressourcer skal du finde ved at vurdere om så hyppig udmalkning er nødvendig. Hvis du ikke skal bruge så meget tid på udmalkning, så har du mere tid til at amme 8 gange i døgnet (du kan ikke forvente mindre, når de ikke er hverken større eller ældre end de er) og også tid til at sidde med dem.
Derudover så skal du lade være med at have dårlig samvittighed. Du gør det jo simpelthen så godt og har så mange fine overvejelser. At du synes du har "bondet" bedre med tvilling A er vel kun naturligt i og med at du har kunne amme ham fra starten og kontakten dermed har været anderledes, men du har jo til gengæld kæmpet for at tvilling B også skulle ammes og indtil det lykkes, så skab kontakten med ham på en anden måde.
Håber at dette hjalp dig lidt videre.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske