Brev:
Amning af for tidligt fødte tvillinger
2. marts 2004
Alder:
1 mdr.
Amning af for tidligt fødte tvillinger
Kære Helen Lyng Hansen
Mine enæggede tvillingedrenge er nu 7 uger gamle. De blev født fire uger for tidligt (uge 36) og havde en vægt på 3,2 kg (i dag 4,8 kg) og 2,4 kg (i dag 4,0 kg).
Den mindste (B'eren) havde svært ved at sutte, men blev lagt til bryst og fik - såvel som A'eren - glukose de første ca. 5 dage. Han tabte sig til ca. 2,1 kg. Han fik udmalket modermælk og lidt erstatning, men først efter tre uger var han oppe på sin fødselsvægt.
Lægen anbefalede mig at give ham flaske, hvilket først jeg var meget imod, men da han fortsat ikke tog på, gav jeg efter. Han var så sulten og ivrig, da han fik flaske (modermælk og erstatning), at jeg fik meget dårlig samvittighed over at have holdt ham hen så længe. Den første uge på flaske tog han knap 600 gram på. Nu har hans vægtforøgelse normaliseret sig.
A'eren ammer fint og har en fin udvikling. Jeg har "bondet" bedre med A'eren, da jeg jo ammer ham, og det som regel er faderen, der giver flaske, men nu kun om natten. Jeg er i den heldige situation, at jeg har fuldtidsbarnepige, men desværre ofte havner i den situation, at det er hende, der i dagtimerne giver flaske, hvilket ærgrer mig meget. Nogle gange giver jeg flaske, mens jeg ammer, men der skal ikke meget uro til, før at måltidet mislykkes enten for den ene eller den anden.
Jeg har dog drømt om at få B'eren tilbage til bryst og gik for alvor i gang for en uge siden og giver ham bryst i dagtimerne. Han spiser godt, og jeg tror, at han bliver mæt, men jeg supplerer nogle gange med udmalket mælk/erstatning og ligeledes om natten får han mælk/erstatning og ikke bryst.
Hvordan arrangerer jeg bedst mine ressourcer til at amme, malke ud og give flaske og også have overskud til at være andet end mælkebar for mine børn? Nu både dobbeltammer og enkeltammer jeg. Dette tager ca. en time med bøvsepause etc. Herefter skal jeg malke ud, hvilket jeg bruger ca. en halv time til.
Normalt fodres børnene otte gange (jeg vil gerne ned på seks gange, men hvordan gør jeg det?), men det sidste par dage har A'eren gerne ville spise et par gange mere eller ligge meget længe ad gangen - en time - heldigvis kun om dagen. Hvor længe vil det normalt tage for et barn af hans størrelse til at spise sig mæt? Kan jeg bare tage ham af og stikke ham en sut i stedet for, hvis han bare trøstesutter - og hvordan ved jeg det? Hvornår skal jeg malke ud for at sikre den bedste produktion? Jeg ville jo gerne give B’eren modermælk og undgå erstatning? Hvordan stimuleres min produktion bedst til at give begge børn det optimale?
Jeg får normalt en kort lur om formiddagen og om eftermiddagen, drikker ammete og almindelig øl (hvor meget øl må jeg egentlig drikke af det?). Jeg bor i udlandet og har endnu ikke fundet hvidtøl. Jeg malker ud ca. 5-6 gange i døgnet og altså ikke ved hver amning.
Hvordan kommer B'eren bedst tilbage til bryst? Skal jeg udelukkende give bryst og lade ham sulte indtil han forstår beskeden? Synes selv, at det er en hård metode, som jeg ikke er sikker på, at jeg har hjerte til, eller vil lykkes, da B'eren bliver for hidsig eller for sulten til at sutte? Det er ikke hvert forsøg med amningen, der lykkes nu, men næsten.
Hvordan kan jeg gennem drengenes måltider sikre den bedste søvn for os alle fire? To timer mellem hver start på amning giver ikke meget tid til søvn, og når der kun er to timer imellem om natten, springer jeg nogen gange over malkningen? Bør jeg malke ud efter hver amning?
Det blev en meget lang mail med masser af spørgsmål fra en, som det fremgår, førstegangsmor, som gerne vil gøre det optimale for børnene, men også hænge sammen selv.
Mange hilsner
Nybagt tvillingemor