Svar: Vitaminer til tidligt fødte
2. marts 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Nybagte tvillingemor
Børn som fødes præmaturt har mindre depoter med hensyn til jern og vitaminer, calcium, fosfor og sporstoffer. Sundhedsstyrelsen har derfor udarbejdet specielle anbefalinger for vitamin- og jerntilskud til præmature børn. Når sundhedsstyrelsen taler om præmature børn, er det børn født før termin og med en vægt på under 2500g. Da du jo har født tvillinger og børnene af den grund derfor kan være lidt mindre end gennemsnittet, så har dine drenge jo haft en fin vægt ved fødslen. Min umiddelbare tanke er derfor at du skal give dine drenge de vitaminer, som man normalt giver børn født til tiden, men du må forhøre dig hos lægen.
De danske anbefalinger for jern og vitamintilskud til spædbørn lyder således:
Mature børn (fødselsvægt > 2500g):
- Vitamin D, 10 mikrogram fra 2 uger til 1 år
- Jern, 8,8 mg jern = 5 dråber glycifer eller 400 ml modermælkserstatning daglig fra 6 mdr - 1 år
Præmature børn (fødselsvægt under 2500g):
- Vitamin D, 10 mikrogram fra 1 uge til 1 år
- ACD-dråber, 300 mikrog. Vitamin A, 35 mg Vitamin C og 10 mikrog. Vitamin D fra 1 uge til 3 mdr.
- Jern, 8,8 mg jern = 5 dråber glycifer uanset mælketype fra 4 uger til 1 år.
Håber dette skabte lidt overblik.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske