Svar: Hvordan får jeg min søn til at spise hjemmelavet mad?
2. juni 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Ernæringsmæssigt er der ikke væsenlig forskel mellem hjemmelavet grød og mos og de industrielt fremstillede produkter. Man kan dog sige at færdigprodukterne ofte er meget bløde i konsistensen, og derfor bør de ikke udgøre for stor en del af barnets kost, når barnet skal til at træne tyggefunktionen.
Hvis du stadig ammer vil jeg foreslå dig at komme lidt af modermælken i din hjemmelavede grød - modermælk er sødt. Du kan også gøre grøden sødere i smagen ved at komme frugtmos på. Mange børn kan for eksempel god lide pæremos, da det er sødt i smagen, men du kan også lave frugtmos af frosne bær, eksempelvis jordbær.
Prøv følgende opskrift:
100 g. frosne jordbær og ½ dl koldt vand blandes og småkoger 5-10 min til bærene er bløde. Herefter moser du bærene, eventuelt med en stavblender. Tilsæt 1 tsk. sukker og rør rundt.
Husk en skefuld fedtstof i hjemmelavet grød. Smør giver en mild, rund smag som mange børn bedre kan lide end eksempelvis olie.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske