Svar: Taler grimt til mig
26. marts 2008
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære mor
Jeg ved fra dine tidligere breve at dine drenge giver dig store udfordringer, men dum er du bestemt ikke!
Når man er 4½ år, så ved man godt hvordan man kan begynde at bruge sproget og din dreng ved et eller andet sted godt, at det han siger er ikke okay. Så hvorfor gør han det så? Jeg tænker at det handler om at han søger at få kontakt med dig.
Jeg tror det er rigtig vigtigt at du giver dig tid til at være på tomandshånd med din dreng. Du skal give ham mulighed for at mærke at du er der for ham, at du gerne vil ham, at du elsker ham og nyder ham. Når børn savner kontakt med deres forældre, så begynder de ofte at opføre sig provokerende, simpelthen for at blive set.
Jeg vil foreslå dig at du, når han siger at han vil slå dig ihjel og spise dig, prøve en helt ny taktik, hvor du bruger leg og humor. "Vil du spise mig, så pas på jeg ikke kommer og spiser dig" og så fang ham, kild ham, kys ham og gør som om du lader som om du spiser ham. Han vil godt kunne se at dette er helt absurd, men han vil samtidig nyde den intensitet der er mellem jer lige i det øjeblik og det er det han savner. Derfor er det meget bedre at reagere med humor og leg end at blive vred, negligere ham og det han siger, smile af det eller sige at sådan skal han ikke tale.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske