Svar: Hvad gør vi når hun er hysterisk og ikke vil sove
25. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Karin
Når man er 6 måneder gammel, så handler man ikke beregnende eller udspekuleret. Jeres datter tænker således ikke, at hvis hun bare græder nok eller protesterer hysterisk nok, så får hun nok sin vilje...
Helt overordnet gælder at børn falder i søvn når de har behov for at sove og vågner, når de ikke behøver sove mere. Der er naturligvis forskellige faktorer som spiller ind på søvnen og stimulerer til det at falde i søvn. Det er f.eks. tidspunktet, hvor man puttes, at man ikke er sulten, at man føler sig træt, at belysningen og selve sovestedet, dyne osv. er rar og tryg osv.
Hvis alle disse ting er i orden og jeres datter alligevel protesterer mod at skulle sove, så tænker jeg at det handler om at søvntoget simpelthen endten er passeret eller ikke er kommet forbi endnu. Billedligt sagt handler det om at springe på søvntoget, når det kommer forbi og der er ingen idé i at ligge i sengen og vente på det - det kender vi også fra os selv, hvis vi går i seng, når vi ikke er trætte (eller hvis vi er overtrætte) så kan vi slet ikke finde ro.
Jeg synes derfor I skal tage jeres datter med ind i stuen igen, berolige hende, lave stille ting, evt. give hende lidt massage, måske har hun brug for et aftenbad eller lignende, som kan få hende afslappet og rolig. Når hun så måske efter 20-40 minutter atter viser træthedstegn, så forsøger I at putte hende igen og satser på at ramme søvntoget der.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske