Brev:
Vågner og vil ikke sove mere - hysterisk
25. marts 2008
Alder:
2 år
Vågner og vil ikke sove mere - hysterisk
Kære Helen,
Vi skriver til dig, da vi igennem den seneste måned har oplevet voldsomme soveproblemer med vores datter på 2 år. Vores pige er glad, livlig og velfungerende. Vi oplever dog, at hun tiltider er meget stålsat på, hvad hun vil og især ikke vil. Nogle gange skal strømperne af, nogle gange SKAL de være på - så vil hun have vand - så bringer man vandet, men så siger hun "mælk" - det kan vel tilskrives selvstændighedsfasen. Får hun ikke sin vilje eller et brugbart alternativ, så lægger hun sig på gulvet og hyler og skriger helt hysterisk - sparker og slår og vil ingenting - det kan vel tilskrives selvstændighedsfasen selvom det er lidt vel tidligt?
Nå men vores egentlige problem opstår omkring søvnen. Hun er blevet mere besværlig at "putte". Fra et ritual, hvor der blev læst godnathistorie og givet en tår vand inden hun er kommer i seng er vi nu ovre i et ritual, hvor der skal læses den ene historie efter den anden - vi skal faktisk læse indtil hun sover. Det tager fra ½ til en hel time - det ofrer vi nu gerne, hvis bare resten af natten så fungerede. Det gør den dog langtfra...
Efter 3-4 timers søvn vågner hun (lysvågen) og begynder at græde - det går hurtigt over i hysterisk skrigeri, som er svær at få hende væk fra. Hun bliver beroliget, men ligeså snart snakken kommer ind på, at hun skal i seng for at sove starter hysteriet igen. Det tager op til 2 timer for at få hende til at falde i søvn igen og nogle gange skal hun have vand 15 gange 5 godnathistorier og gerne "op til mor" et par gange.
Hun vil SÅ gerne sove i mors seng, men det er vi ikke meget for, da vi så skal have "kampen" for at få hende tilbage i egen seng. Hun har for nogle uger siden sovet én nat i mors seng, da hun var syg med feber.
Vi har forsøgt forskellige taktikker - nogle gange har vi givet medløb og vi koster så rundt i 2 timer med godnathistorier, vand og andet godt - andre gange taler vi bestemt til hende om, at nu er det nat og så skal man sove i sin egen seng.
Vi har simpelthen ikke fundet en løsning, der virker ?
Kan du komme med et par hints og gode råd ?
Kærlig hilsen
sove-uhyrets forældre