Svar: Start på skemad for at få bedre søvn
24. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev:o)
Mange forældre tror at børn sover bedst, hvis de proppes med mad lige inden sengetid og sådan er det ikke - i hvert fald ikke når man taler om små børn. Her er det derimod rigtig vigtigt at øge deres indtag af mad og mælk i løbet af dagen, så de stille og roligt bliver fyldt godt op, for derved sover de bedre om natten.
Hvis man indfører skemad om aftenen og tilmed indfører vælling eller lignende, så skal barnets tarmsystem arbejde på højtryk for at nedbryde dette. Det giver en stor uro i maven og dermed en meget mere urolig søvn.
Derfor plejer jeg at anbefale at man begynder med lidt skemad om formiddagen eller til frokost og så supplerer op med amning. Det vil derudover også være rigtig godt, hvis du kunne amme din datter lidt ekstra i løbet af dagen.
Det er ofte sådan at børn i 4 måneders alderen er så interesserede i verden, at de simpelthen ikke spiser helt det de har behov for i dagtimerne. For at indhente det forsømte er de således nødt til at vågne om natten. Nogle gange vil det ofte hjælpe at du således er meget opmærksom på at få din datter til at spise lidt ekstra i løbet af dagen. Alt efter hvor tit hun spiser kan du overveje om du skal tilbyde en ekstra amning ellers kan du prøve at fokusere på at få hende til at spise lidt længere tid af gangen.
Børn i 4 måneders alderen vil ofte spise fra et bryst og ikke rigtig vise interesse for mere. Men hvis man skifter dem, bøvser lidt osv. og så bagefter dette tilbyder modsatte bryst, så kan man nogle gange godt få dem til at spise lidt ekstra og på den måde kan du få hende fyldt ekstra op.
Da du har masser af mælk og gerne vil amme, så synes jeg du skal forsøge dette i stedet for at begynde med en flaske. Som det ser ud hos jer lige nu, behøver din datter ikke en flaske inden natten. Hvis det så viser sig at det fortsat ikke er nok med lidt skemad og øget amning, så kan det tages op til revision igen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes
Morgen 7.30: Ammes og dagen begynder
Formiddag 10: Ammes og puttes til formiddagslur
12: Forsøge med lidt grød, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16.30: Ammes
Powernapper, dagens 3. lur
Aften 18: Her vil 2. skemåltid ligge, når I begynder på dette men indtil videre er det fint at du ammer din datter om aftenen efter behov. Det er meget normalt at børn i denne alder er vågne om aftenen og småspiser hyppigt, på den måde fylder de sig ekstra godt op til natten. Så am om aftenen efter behov og inden hun puttes til at sove
Sen aften 23/24: Ammes evt. inden du selv går til ro, det afhænger naturligvis helt af, hvor meget hun i øvrigt er blevet ammet eller melder hun måske sig selv til en amning mellem 01-02...
Som du kan se er der mange amninger i denne plan og det er slet ikke sikkert at din datter behøver så mange. Men lige nu er det et spørgsmål om at tilbyde hende brystet ekstra, så øges din mælkemængde og behovet for hyppig amning vil igen nedsættes lidt. Din mælk er fortsat rigtig god som den er, det er således ikke et spørgsmål om at gøre mælken bedre, men et spørgsmål om at sikre at hun får nok af den:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske