Svar: Frustration over ikke at kunne krybe
24. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Berit
Børn udvikler sig forskelligt og i forskelligt tempo og hvor nogle børn er meget hurtige motorisk, og bevæger sig vidt omkring, så sidder andre børn mere stille, men taler måske som et vandfald...
Man kan ikke på nuværende tidspunkt sige noget om hvorvidt din dreng er hyperaktiv eller ej. Det lyder som om at han er rigtig godt med og du skal virkelig glæde dig over at han er så stærk motorisk - det er rigtig godt - især fordi han er født 6 uger før tid. Du skal selvfølgelig støtte ham og hjælpe ham videre i den udvikling og det er helt fint og alderssvarende at han nu triller fra mave til ryg og fra ryg til mave, ligesom det også er rigtig godt at han nu begynder at gøre tegn til at ville krybe.
Du må meget gerne støtte hans fodsåler med dine hænder, skiftevis på den ene og den anden fod, så du på den måde hjælper ham fremad mod det han gerne vil have fat i. Det vil også være rigtig godt at give ham et par små skindsutsko på, da de har skridsikre såler og gør at han derved bedre selv vil kunne støde fra med fødderne på gulvet.
I begyndelsen er det helt normalt at børn kryber baglæns og ikke kommer fremad, ofte med stor frustation til følge. Men temperament og frustration gør jo også nogle gange, at barnet så pludselig får flyttet på sig og derved lærer nye ting. Derfor gør det ikke noget at han en gang imellem bliver lidt gal, når kroppen ikke rigtigt vil som han vil.
Tidspunktet for at kravle varierer meget. Den yngste jeg har set kravle var lige omkring 6 måneder - det var en lille pige, det er også børn som først kravler når de er omkring 12 måneder og børn som springer kravlestadiet helt over. De fleste kravler dog nok i 8-9 måneders alderen. Det bliver spændende at se, hvordan det går med din dreng:o)
Howard Gardner er en amerikansk psykolog, der har fremsat en ny teori om hvordan vi lærer. Han taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig.
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig i stedet for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen hører mere til i denne gruppe.
Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. En meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Når du mødes med andre mødre, er i mødregruppe eller lignende steder, hvor der er alderssvarende børn, så er det tydeligt at se hvor forskellige børn er og hvor forskelligt de lærer.
Din dreng er stadig så lille at man ikke kan sige om han er udpræget mere det ene end det andet, det må tiden vise. Jeg håber dog at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske