Brev:
Frustrerede forældre
24. marts 2008
Alder:
19 mdr.
Frustrerede forældre
Hej.
Nu har vi læst en del indlæg på hjemmesiden, og har fundet en del hjælp deri. Men vi har dog ikke fundet en løsning på vores "problem" endnu...
Sagen er den, at vi har alle tiders lille datter, Sophie, på 19 mdr. Hun er en meget glad lille pige, og hun har altid haft en rigtig god appetit. For 1½ uge siden blev hun dog syg. Høj feber og meget hoste, især om natten. Hendes appetit forsvandt fuldstændig, men de første par dag kunne vi godt få hende til at drikke.. Men så kom der nogle dage, hvor hun stort set intet drak. Vi har været ved læge 2 gange, og ringet til vagtlæge 3 gange. Men de sagde alle, at så længe vi har god kontakt med hende, og der stadig kommer lidt tis i bleen, så var det ikke noget problem...
For 4 dage siden begyndte hun så at ville spise og drikke lidt igen. Men kun en lille smule, og kun på helt skæve tidspunkter. I starten lod vi hende spise og drikke overalt, for vi var bare så glade for at se hende få noget indenbords..
men nu vil hun kun spise når hun sidder hos os. Førhen har hun altid siddet i sin elskede højstol. Men lige så snart hun kommer i den går hun helt amok, skubber sig ud fra bordet og kaster med alting i nærheden. Og hvis vi giver hende hagesmæk på, river og flår hun i den, så man skulle tro den var ved at kvæle hende. (hvilket den selvfølgelig ikke gør..)
Jeg (far) har utroligt svært ved dette. Jeg vil gerne have at hun sidder i sin stol og spiser når vi andre spiser. Hvorimod mor er lidt blødere, og giver hurtigere efter.. Vi har dog talt om dette i aftes, og er enige om, at hun altså skal spise i stolen ved bordet..
Her til morgen står vi så op og skal have morgenmad. (Kun Sophie og mig, da mor er gravid og har morgenkvalme..) Sophie hjælper gerne med at dække bordet, og hun er i rigtig godt humør. Men da jeg så vil sætte hende op i stolen, tager fanden ved hende. Hun skriger og hyler og vrider sig. Men jeg får hende i stolen, og får en hagesmæk på hende.. Men hun reagerer som beskrevet før... Jeg sidder og spiser min morgenmad, og prøver at tale til hende om alt muligt. Til sidst går jeg hen og tager om hende og prøver at tale hende til ro. Det lykkedes, og vi går hen og sætter os ved vinduet og kigger ud på den fine sne..
Bagefter vil jeg lige ud i køkkenet med Sophie på armen. Idet vi går forbi bordet, ser hun hendes morgenmad og vil smage. Jeg tager tallerkenen op til hende, og hun spiser løs.. (A38 med havregryn..) Så siger jeg til hende, at hvis hun vil have mere, så må hun sidde i stolen, for det er der vi spiser. Jeg sætter tallerkenen foran hende og sætter hende hurtigt i stolen. Men så kaster hun rundt med alting igen, så der er morgenmad alle vegne.... Så jeg tager hende op igen og siger til hende at så får hun altså ikke noget.
Hvad skal vi gøre? Vi er snart helt fortabte.. Kan slet ikke kende hende når hun reagerer sådan. På de halvanden uge har hun tabt sig omkring et kilo. Så nu vejer hun godt 13 kilo. Og hun er stadig nogenlunde godt i stand, så jeg ved jo godt at hun ikke bukker under af sult lige med det samme... men hvor er det dog frustrerende.. Og jeg kan mærke, at både mit og hendes mors temperamenter er ved at nå bristepunktet...
Hun er begyndt at sige "mage" når der er noget hun gerne vil have.. Men når vi tilbyder hende det mad hun peger på, så vil hun ikke have det alligevel, skubber det væk og græder.. Og 3 sekunder senere vil hun have det igen.. Det er noget der kan ske 10 gange i træk. Som om hun kæmper en indre kamp..
Håber du har et godt råd til os, for vi føler os som verdens dårligste forældre...