Svar: Min søn har ikke spist normalt i et år
2. juni 2003
Alder:
2 år
Kære Frank
Som hovedregel kan man sige, at hvis din dreng trives, vokser som han skal og virker glad og tilfreds - så er der umiddelbart ingen grund til bekymring. Jeg vil dog nævne nogle retningslinjer, du bør være opmærksom på.
Vær opmærksom på hvad din søn får at drikke. Når man som han er småt spisende bør hovedvægten af hans drikkelse være vand. Hvis han får saft eller sodavand hæves hans blodsukker, hvilket bevirker at han ikke føler sult i samme grad. Ligeledes bør han ikke få mere end ½ liter mælk om dagen, da mælk også kan give en falsk mæthedsfølelse.
Han bør tilbydes 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider. Et mellemmåltid kan være en ½ bolle med ost eller marmelade, lidt forskellig frugt, lidt yoghurt eller A38 med drys eller frygt. Nogle børn holder også meget af frugtgrød med lidt mælk - dette er dog mere en dessert.
Når I laver en tallerken med mad, så sørg for at der er meget forskelligt på tallerkenen og lad ham selv vælge, hvad han har lyst til. Mange børn elsker majs, ærter, peberfrugt (især rød), tomat, agurk og gulerødder, som skæres i skiver, så de er lette at gå til. Rejer og muslinger kan også være et hit. Smørbart pålæg som for eksempel smøreost, skinkesalat, makrelsalat, rogn-guf (smørbart torskerogn) er også mildt og godt i smagen. Børn elsker ofte også al slags frugt - æbler, pærer, appelsiner, bananer, meloner, vindruer, forskellige bær, ananas, mango og tørrede frugter som rosiner og figner. Sidstnævnte dog mest som dessert eller "slik".
Det drejer sig i det hele taget om at tilbyde varieret kost og lidt af det hele i stedet for meget af få ting. Det der er interessant at spise den ene dag har ingen interesse den næste, men med lidt af det hele kan jeres dreng selv vælge.
Til sidst vil jeg lige nævne at det er alfa og omega, at I gør spisesituationen så rar og hyggelig som muligt. Når man som forældre er bekymret for sit barns trivsel, så vil man naturligt have en tendens til at "presse" barnet. Men I er nødt til at lade ham selv, og I må forsøge ikke at blande jer, kommentere eller diskutere hvad eller hvor meget han spiser.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske