Svar: Spiseproblemer, protesterer mod flaske
24. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Familien Kristensen
Ligesom børn kan vægre sig mod brystet, så kan børn også vægre sig mod flasken og det er altid meget vigtigt at man ikke forsøger at presse barnet til at spise. Du skriver at jeres datter bliver helt hys ligeså snart du lægger hende i stilling og det lyder som om hun et eller andet sted forbinder det at ligge i arm med noget ubehageligt. Derfor synes jeg at I skal forsøge at tilbyde hende flaske, hvor hun ligger på en dyne eller lignende ved siden af jer, imens hun ligger i sin barnevogn, i sin seng eller lignende - så hun ikke holdes i favn, ikke i den situation føler sig omsluttet.
Det vil være en god idé at elevere hendes hoved lidt, så hun ikke ligger helt fladt for at forebygge mellemørebetændelse. Og hvis I har en skråstol, kan I også prøve at tilbyde hende flaske imens hun sidder i den.
Derudover tænker jeg at det vil være en god idé at tilbyde hende lidt skemad og se hvad hun siger til det. Start med lidt grød, evt. med lidt frugtmos og lidt vand af en kop - bare en gang dagligt. Og så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at indføre en fast rytme for dagen - det vil sige faste tidspunkter at få mad på, faste tidspunkter at sove på osv. Simpelthen fordi hun ikke skal have flasken for meget - hvis hun tilbydes lidt og tit, så bliver hun endnu mere træt af den og vil protestere endnu mere.
Hvis hun er en meget bevidst pige, der synligt protesterer overfor flasken, men acceptere den i søvne så må du udnytte det i en periode. Det er fint at hun tager de 200ml om aftenen inden hun skal sove - tilbyd hende så en flaske ekstra sen aften, som hun kan spise sovende og igen tidlig morgen, hvor hun sandsynligvis heller ikke er vågen nok til at protestere for meget.
En plan for dagen kunne se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Formiddag 9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12-12.30: Forsøge med lidt grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske ca kl 13
Eftermiddag 16.30: Flaske med mme
Powernapper lidt
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 24-06: Kan måske undvære og kan måske ikke. De fleste børn er 6 måneder inden de kan og det afhænger helt af hvor meget mme hun har indtaget i løbet af dagen.
Denne plan indeholder 6 flasker som du kan se og det burde umiddelbart være nok til at sikre hendes mælkebehov. Prøv derfor at se om du kan følge planen nogenlunde og lad være med at presse hende for meget. Tilbyd hende som sagt flasken i barnevognen eller ved siden af dig, så du bryder den cirkel I er kommet ind i, hvor hun protesterer allerede, når du sidder med hende og nærmer dig med flasken.
Håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske