Svar: Tvillinger og søvn. Udprægede A-mennesker
24. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Maria Louise
Det er sådan at vi alle har en helt bestemt rytme, et indre ur som vi følger - som vi er vågne efter og sover efter. Selve søvnen indeholder også en helt bestemt søvncyklus, hvor vi går igennem forskellige faser, drømme osv.
Vores rytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme. Denne rytme er med til at bestemme, om man har fysisk og mentalt overskud eller ej og det er også den rytme som bestemmer om man er "lærke" eller "ugle" - om man er A eller B menneske.
Nogle mennesker er af natur mere frisk om morgenen end om aftenen og andre har det modsat.
Det betyder dog ikke at man ikke kan gå ind og ændre lidt i denne rytme, man kan naturligvis ikke lave fuldstændig om på sig selv, men man kan godt gøre nogle ting, som hjælper til en rytme, der passer bedre i dagligdagen og I kan således godt gå ind og gøre noget for at ændre lidt på måden jeres piger sover på. Måden man gør det på er ved at forsøge at ændre tidsplanen for hele dagen og ikke kun for aftenen.
Når jeg ser beskrivelsen af hvordan dine piger sover, så lyder det umiddelbart som om de sover godt, de sover hvad de har behov for - men de sover efter deres egen søvnrytme, som desværre ikke passer så godt med jeres. Der er således ikke noget i vejen med måden de sover på, det handler mere om at rytmen er uhensigtsmæssig for jeres familie. Det kunne være rigtig dejligt for jer alle, hvis pigerne på sigt kunne lære at sove kl. 20 om aftenen og så sove til 6 næste morgen, - det ville også være til at leve med for jer...
Det er altså den komplette dagsrytme, som I skal ændre på. De skal spise, sove, puttes osv. lidt senere dagen igennem end de bliver lige nu. Ved stille og roligt at indføre nye tider for netop søvn, mad, leg osv. påvirker du deres rytme og kan på den måde ændre på den. Det betyder i praksis at du skal gå ind og flytte tiderne med ca 15 minutter hver dag. Hvis du putter dem kl. 18.30 den ene dag, så er det 18.45 den næste dag. Hvis du putter den til morgenlur kl. 8 den ene dag, så er det 8.15 den næste dag osv. Altså flytte det hele med et kvarter hver dag.
Det tager tid og du skal regne med at der går 14 dage inden du begynder mærke en forskel, holder jeres rytme vil du dog også ofte kunne se at det på sigt virker. Du skal være opmærksom på at det ofte er sådan at børn vil vågne om morgenen tidligt i lang tid - det er som om at morgenvågningen hænger lidt efter og ikke ændrer sig helt i takt med det andet. Men i takt med at de øvrige tider ændrer sig så flytter tidspunktet for opvågning om morgenen sig også.
Du skal være opmærksom på at det er vigtigt at I holder samme rytme uanset om det er weekeend eller hverdag. Pigerne kan simpelthen ikke skelne imellem dette og hvis I vil have ændringer, så er I nødt til at være konsekvente uanset hvilken dag på ugen der er tale om.
Rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske