Svar: Soverytme og vågner af en bøvs
16. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Charlotte
Man kan godt begynde at arbejde med en mere fast rytme for dagen, når barnet er 5 måneder gammel. Det vil være helt relevant med faste tider for flaske, skemad og søvn.
Du skal regne med at de fleste børn på Viktors alder vil have behov for at sove 3 gange i løbet af dagen. Tilsammen vil disse lure vare måske 4 timer og om natten vil han så sove 10-11 timer - altså sammenlagt 14-15 timer i døgnet.
Det kan godt være at han i en periode har behov for 4 lure af en times varighed - det giver jo sammenlagt det samme og den fleksibilitet skal have lov til at være der. Hvis du skønner at han godt kunne sove længere end han umiddelbart gør og at han vågner fordi der er luft i maven, en bøvs der generer ham, så vil det naturligvis være fint at forsøge at afhjælpe dette.
Du gør det bedst ved at sørge for at han sidder op, når han spiser. Han har ikke godt af at ligge ned, når han får flaske, prøv om du kan sidde med ham på dit skød. Det er han gammel nok til nu.
For at luften kan komme op så er det vigtigt at ryggen er lige og armene er lidt løftet. Det er derfor man ofte lægger barnet op over skulderen når det skal bøvse, så barnets arme kommer helt op over skulderen og ryggen strækkes ud.
Ofte vil børn ikke behøve bøvse så meget jo ældre de bliver og i takt med at han spiser mere og mere rigtig mad og drikker mindre og mindre mælk, så vil I sandsynligvis opleve en ændring. Med den alder han har burde behovet for at bøvse mindskes og han burdet også blive bedre til det...:o)
Det har noget at sige, hvilken type flaske man bruger og hvilken type flaskesut, samt hvor hurtigt mælken løber ud af flasken. Her kan I også forsøge forskellige modeller.
Og så vil det være rigtig godt, hvis I kunne elevere hans hovedgærde lidt når han sover, så han ligger lidt højere med hovedet end med resten af kroppen. Især fordi du fortæller at han umiddelbart er god til at bøvse i forbindelse med måltidet, men at det er senere, når maden skal fordøjes at han har svært ved det. En sut kunne derfor også være en mulighed hos jer - det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper maden videre i systemet - så det kommer ud som prutter i stedet for som en bøvs og dermed gylp...
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke. God påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske