Svar: Mælkeproduktion - 6 mdr.
16. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med jer
Tak for dit brev. Der er lidt jeg ikke rigtigt forstår. Du skriver at du om aftenen har ville give din dreng mælk, men at du ikke kunne få noget mælk frem og måtte lægge din dreng i seng uden mælk.... Jeg forstår desværre ikke rigtigt hvad du mener. Hvis du tager din dreng op til brystet om aftenen og lægger ham til og han så sutter hos dig, så må du gå ud fra at der er mælk, ellers ville han ikke sutte. Så diede han hos dig i lidt tid, eller sov han fra det, ville han slet ikke spise hos dig, græd han sig i søvn eller...? Hvad ligger der i formuleringen "jeg kan slet ikke få noget mælk frem kl. 23"?
Hvis du har forsøgt at malke ud for at stimulere eller for at se hvad der er af mælk i brystet, så kan dette godt give et falsk billede af hvad der er. Man kan godt blokere overfor en brystpumpe og der kan således godt være mælk i brystet, selvom der ikke kommer noget ud.
Du skriver også at du godt kan mærke forskel på din nedløbsrefleks - om mælken løber hurtigt til eller den ikke gør. Det er rigtig godt at du kan fornemme det. Du fortæller også at du har oplevet at din drengs urin virkede koncentreret en enkelt gang og at du har oplevet at han har nægtet mælk i mange timer...
Jeg tænker ud fra det du fortæller at tvivlen vel et eller andet sted må komme din dreng til gode. Du har tidligere skrevet at du ind imellem overvejer at give din dreng en flaske bare for at se om han vil have den og det synes jeg faktisk du skal forsøge. Det må være der vi er nået til nu:o)
Hvis han sluger 100ml eller mere - ja så har han behov for det, men afviser han flasken, ja så må du gå ud fra at han ikke har behov. Samtidig tænker jeg at det må kunne give dig lidt ro at vide, hvis han har fået lidt på flaske - det at du kan se præcist hvor meget han har drukket, er måske det du har behov for. Når du er rolig vil din mælk måske også løbe lettere og det hele vil således blive lidt mere afslappet.
Jeg synes derfor du skal forsøge at tilbyde din dreng en flaske simpelthen for at få opklaret, hvorvidt han trænger til mere mælk eller ej. Og jeg giver dig helt ret i at han ikke bør undvære mælk fra kl. 5 om morgenen til 16 om eftermiddagen - hvis han afviser brystet, så må du forsøge at tilbyde ham noget andet og gerne en flaske, netop fordi hans ikke skal få koncentreret urin osv.
Så for at du får et billede at hvorvidt din dreng er tørstig eller ej, ud over det du kan få ham til at tage fra brystet, så synes jeg du skal forsøge at give ham en flaske og så se hvad han siger til det.
Rigtig meget held og lykke med det og jeg glæder mig til at høre om han stor-spisende siger jatak..:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske