Svar: RS-virus, meget syg og lav vægt
16. marts 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Isabella og Victorias mor
Det er simpelthen utroligt så hårdt ramt I er med sygdom hos jer, men det er godt at I bliver taget alvorligt og får hjælp, når det gælder. Det er dog lidt ærgeligt at høre, at de på sygehuset har udspurgt dig mere om kostvaner end de tilsyneladende har givet dig gode råd...
Med hensyn til forlængelse af orlov og økonomisk godtgørelse så er det sådan at hvis ens barn bliver indlagt på hospital i orlovsperioden, så kan man forlænge sin orlov med antal dage barnet er indlagt. Dog højst i 3 måneder. Der kan gælde lidt forskellige regler, som socialrådgivere er meget mere inde i end jeg er, men det er bestemt værd at undersøge for dig og du skal ikke give op. Igen er det som du skriver jo også et økonomisk spørgsmål, hvor længe man har råd til at være væk fra arbejdsmarkedet.
Derudover tænker jeg at det måske vil hjælpe dig, hvis du kunne få jeres læge eller børneafdeling til at skrive noget om vigtigheden af at Victoria ikke kommer ud for hurtigt, fordi hun ikke tåler samme grad af bakterier osv. som der naturligt er i en vuggestue eller dagpleje...
Jeg synes allerede du gør rigtig meget for at få lidt ekstra næring i lillepigen og det er også dejligt at høre at hun kæmper og du kan mærke at der sker noget med hendes udvikling, selvom hun virker til at skulle indhente noget. Det er jo et stort plus at hun ikke er gået i stå...:o)
At drikke fløde lyder godt nok ikke særlig lækkert, kan hun lide det? Hvis hun kan er det jo sikkert fint nok.
Ellers tænker jeg at det jo er vigtigt at hun får nogle af de sunde fedtstoffer som naturligt findes i f.eks. fisk. Kunne du ikke give hende fisk på 100 måder - fiskefrikadeller, rødspætte filetter, laks, makrel i tomat, tunmousse, rognguf osv. Og hvad med nødder - kan hun spise müsli på lidt tykmælk - det ville måske være et bedre alternativ end de små danone-yoghurt.
Det er godt med avokadomosen, så får hun lidt grønt som også er sundt. Du må godt lave lidt grøntsagsmos som pålæg, du kan også give hende paté af forskellig slags, så hun på den måde f.eks. får lidt indmad og lidt ekstra protein. Det kan smøres på brøddet.
Æg kan være en god kilde til protein - hårdkogte æg eller æggekage, omelet eller lignende.
Måske skulle du bede om at få en henvisning til en diætist. Det er jo fint nok at de på sygehuset siger du ikke skal give proteindrik, men de siger jo ikke hvad du så skal...
Det er positivt at hun vokser i længden, det tyder på at hun får næring at vokse af - det er dellerne hun mangler:o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig en lille smule videre, jeg kan godt høre at du er hårdt spændt for og det er desværre ikke så meget jeg kan gøre herfra hvor jeg sidder... Sender dig et knus og et stort ønske om at I får en god påskeferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske