Svar: Svære nætter
16. marts 2008
Alder:
17 mdr.
Kære trætte mor
Jeg er oprigtigt ked af at høre at jeres flytning skyldes at I forældre har valgt at gå fra hinanden. Det er altid rigtig svært og naturligvis noget lille Flora også mærker. Selvom du ikke oplever så store forandringer hos hende om dagen, så forstår hun jo ikke hvad der sker, hun er stadig for lille til at blive forklaret mange ting og alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal hun bearbejde om natten.
Med den alder Flora har nu, så begynder hun også at opleve meget mere af verden, - Hun kan gå nu og hun begynder derfor også at opleve at verden kan være farlig. Hun klatrer måske op, finder ud af at det er højt, at hun ikke selv kan komme ned, hun løber og falder - lærer at hun kan slå sig, hun oplever at du afleverer hende, fornemmer at man kan blive væk fra hinanden osv. Og samtidig med at verden rent mentalt og i kraft af hendes fysiske udvikling åbner sig, så skal hun forholde sig til at mor og far er flyttet fra hinanden, at skulle bo et nyt sted og forholde sig til en ny vuggestue - det er faktisk ret flot at hun kun reagerer når hun sover...:o)
Alt det hun oplever om dagen skal bearbejdes i drømme og derfor sover børn omkring 1½ års alderen ofte meget uroligt. Simpelthen fordi de drømmer. Alt det Flora derudover skal forholde sig til gør at hun sover uroligt og har ekstra brug for dig om natten.
Du kan overveje om I skal sove sammen eller om du skal give hende en større seng, som hun kan lære at falde i søvn i, hvor du sidder ved siden af hende, putter med hende osv. Noget der er lidt lettere at gøre, når der ikke er tremmer for sengen...
Hun skal nok lære at sove igennem, men lige nu må du have lidt tålmodighed med hende og forsøge at være der for hende, samtidig med at du jo, som du også selv er inde på, skal forsøge at skabe nogle gode ritualer. Det vigtigste er dog at hun føler sig helt tryg når hun skal sove og hvis du alligevel ikke har andre at dele dobbeltsengen med i øjeblikket, så skulle I to måske sove sammen... Måske I begge sover bedre på den måde:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker, fortsat held og lykke og stort knus herfra. Jeg håber I får mulighed for at holde lidt påskeferie.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske