Svar: Min søn på 6 måneder har mavekneb
2. juni 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Rubin
Din søns maveproblemer skyldes sandsynligvis at I nu er gået igang med overgangskosten, - det vil sige at I nu skal til at supplere mælken med anden mad. I denne periode kan nedenstående råd ofte hjælpe.
Du kan give din dreng lidt mavemassage. Du kan eventuelt bruge lidt baby-olie og så bruger du en eller to fingre til at køre i cirkelbevægelser rundt om hans navle. Begynd inde omkring navlen og kør ud,- gør cirklen langsomt større og cirkuler med fingrene i urets retning.
Du kan også lave cykelbevægelser med hans ben og synge "hjulene på bussen drejer rundt...." imens. Det kan du sagtens gøre også selvom han har tøj på.
Det kan også være en god idé at tage ham i bad, eventuelt i et stort badekar eller en tur med i svømmehallen i et varmtvands bassin (ca 32 grader). Det varme vand er med til at strække ham ud og gøre ham afslappet.
Det kan også være godt med et varmt omslag på maven. Brug evt. en stofble, som du f.eks. kan stryge varm med strygejernet, rul den fladt sammen, ca. 10-15 cm. bred og læg den rundt om maven, uden på hans tøj, der dog ikke skal være for kraftigt, hvis han skal have glæde af varmen.
Du kan også give ham lidt kamillete. Det har en beroligende effekt på mange børns maver. Du må gerne komme en smule sukker i, hvis han så bedre kan lide det. Ca. en tsk. sukker til 100 ml te.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske