Svar: Weekendtur for mor og far
26. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Kristina
Dejligt at høre at I kunne bruge mit tidligere svar og at lillepigen nu er begyndt at sove så godt:o) Det er helt okay at du springer morgenmaden over, hvis hun har det bedst med det og du må gerne give hende flasken, når hun skal ud at sove. Så spiser hun bare når hun vågner - det er okay. Hun trives jo, mangler ikke noget.
Med hensyn til weekendtur til Milano, så lyder det jo rigtig dejligt og med den alder Freja har til den tid, så kan det også lade sig gøre. I skal dog være opmærksomme på at hun jo på det tidspunkt vil være i seperationsfasen og derfor godt kan være lidt mere fysisk omklamrende end I oplever hende nu. Det er derfor vigtigt at hun og Mille lærer hinanden at kende, at Mille har de samme rutiner osv. som I plejer at have og så er det vigtigt at Mille ikke er for ung - hun skal være moden og bevare roen, når hun oplever at Freja er svær at stimulere, svær at trøste og meget kontaktsøgende.
Alt efter hvor gammel Mille er og hvad erfaring hun har, så kan det være en god idé at have en back-up. Det kan være svært at passe et barn i så mange dage, hvis man ikke selv har børn og egentlig ved, hvad det indebærer. Det er et stort ansvar og derfor kan det være en god idé at Mille ved hvor hun kan henvende sig, hvis det pludselig er for svært... Det kan også være at hun har masser af erfaring og har gjort sådan noget mange gange før, så er det jo helt fint.
Der er ingen tvivl om at det er jeres behov at tage væk og ikke Frejas behov og derfor skal I også være bevidste om at hun godt vil kunne reagere afvisende, når I er hjemme igen. Hun vil ikke kunne forholde sig til at I pludselig er væk fra hende, hun forstår simpelthen ikke hvor I er blevet af og har ingen mulighed for at forholde sig til tiden. Hun kan heller ikke forklares at I kommer igen.
Det betyder ikke at I ikke skal tage af sted, for det er som du skriver også vigtigt at prioritere hinanden som par. Det er meget vigtigt at Freja har forældre som har det godt sammen og det har man trods alt, når man har tid og mulighed for at værne om hinanden - det vil sige værne om hinanden som par, være et par og ikke kun være forældre. Så selvom det ikke er Frejas behov at I tager væk i nogle dage, så kan det på sigt være godt for hende, at I forældre prioriterer hinanden:o)
Det kan være en god idé at give hende et lille fotoalbum med billeder af jer, så kan Mille vise hende billeder og tale om jer og på den måde vil I stadig være en del af hendes bevidsthed. Det vil også være rigtig godt, hvis hun kunne have en t-shirt eller lignende hos sig, som du har sovet med, så den dufter af dig. Børn husker lugte, de husker ting de genkender og det vil være vigtigt og beroligende for hende. Det kan også være en sutteklud eller lignende, som I sover med i nogle dage, så den dufter ekstra af jer, som hun så kan blive puttet med, når hun skal sove eller måske er ked af det.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og jeg håber at I får en rigtig god rejse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske