Brev:
Søvn, mad og tigerspring?
25. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Søvn, mad og tigerspring?
Hej Helen
Først og fremmest vil jeg gerne sige tak for en rigtig god brevkasse. Jeg synes virkelig dine svar er både kompetente, ærlige og varme og med stor forståelse for og indlevelse i hvordan man tackler hverdagen med børn. Jeg er selv nybagt førstegangsmor og der er bare så mange ting man gerne vil vide og have svar på og det synes jeg jeg finder her, så tak for det!
Emil vokser og er i rivende udvikling. Jeg tror han er i sådan et tigerspring eller udviklingshop nu - der sker på den ene side rigtig meget med ham og han kan pludselig en masse ting, og samtidig har han svært ved at drosle ned og bliver hurtigt lidt pylret og overtræt. Han er en dreng med masser af gå på mod og temperament, og er godtil at gøre opmærksom på sine behov.
Normalt falder han let og hurtigt i søvn om aftenen, men ikke nu! Det tager ca mellem en halv og en hel time og foregår med gråd, klynk og hele hans krop kører: armene basker rundt og han kan slet ikke finde ro. Han er ved at være for stor til liften, men jeg fornemmer at han stadig har brug for at være tæt - han elsker fx sin flyverdragt og sover nærmest altid i den, så er han nærmest udstoppet og det kan han godt lide. men den er sevfølgelig alt for varm, så nu vil vi ændre på den vane. Vi har investeret i en sleebee kan han sove i den indenfor også om natten?
Tit når han er faldet i søvn vågner han op igen og græder - dette er mest om dagen. Han ligger med helt lukkede øjne, han er hverken sulten eller våd, har sin sut og er tydeligt træt. Er det så ok at lade ham ligge og græde lidt hvis vi går ind til ham ca hvert 5 minut? Nogle gange tror jeg vi ufrivilligt kommer til at bibringe ham flere stimuli, og det er jo ikke det han trænger til, tværtimod. Samtidig vil vi jo ikke være "onde" og det er hårdt at lade ham ligge.
På den anden side er vores aftenputning ved at udvikle sig til en timelang seance med et ulykkeligt barn og ditto voksne. Det hjælper at svinge ham, men det kan vi simpelthen ikke holde til mere. Han vejer 9 kg!!
Mit andet spørgsmål går på mad: Emil har været igang med skemad i godt og vel 2 uger nu og er helt vild med alt hvad vi serverer. Som jeg vidst har skrevet før siger han ikke selv stop - så hvor meget og hvor ofte skal vi ca. give ham mad. Han er 5 måneder den 12. marts. Han får 7 flasker a 200 ml. i døgnet, den sidste med vælling. Ind imellem sover han igennem om natten og springer en flaske over, men det er (desværre) ikke hver nat. Men det er da for tidligt at skære ned på mælken ikke??
De sidste par dage har jeg givet ham grød+frugt og en flaske til frokost og grøntsagsmos+ mos til aftensmad ved 18 tiden og så en flaske 19.30. resten af flaskerne er fordelt ud over dagen med ca 3 timers mellemrum. Han sover ca 3 lure om dagen og 10 timer om natten..
Håber du kan hjælpe mig lidt på vej..
Venlig hilsen
Sara