Svar: Yoghurt med mysli og idéer til morgenmad
25. februar 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Karolina
Du må gerne give din datter Mysli på lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt eller bare med mælk på en gang imellem, hvis hun er glad for dette og er i stand til at tygge hende.
Det der er med korn, er at børn ikke bør få hele kerner. Da de har svært ved at tygge kernerne og derved ikke kan nedbryde dem i deres tarmsystem. Det er i kornets skal at kostfibrene findes og sådan noget som havregryn er blevet formalet så skallens kostfibre kommer med. Havregryn er jo ofte en vigtig del af mysli.
Havregryn indeholder en del fedt, men det er umættet og kostfibrene er som sagt gode og derfor er havregryn (og havregrød) generelt et godt valg, når man skal vælge morgenmad til børn.
Forbrugerstyrelsen har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn.
Derudover er kommet de nye "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras. De er ifølge producenten udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed. Mon ikke de også kan bruges...
Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold, det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g.
Læs derfor indholdsdeklarationen nøje:o)
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske