Svar: Vågner hver time om natten - 4 mdr.
22. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Gitte
Det lyder rigtig godt, at I er begyndt at trappe amningerne op og dagen og også tilbyder en flaske vælling til natten, så du er sikker på at din dreng ikke vågner fordi han er sulten.
Umiddelbart tænker jeg at det at han vågner hver time, handler om at han lige præcis der skifter søvnfase. Hver gang han ligesom skifter mellem at sove let og sove dybt, så vågner han lidt op og har brug for sin sut for at falde til ro igen. Det er meget naturligt, men naturligvis uhensigtsmæssigt i længden, hvis det bliver en vane.
Det kan nogle gang hjælpe, hvis man kan koble en sutteklud f.esk. en stofble til sutten. Det at barnet ligger med noget ved ansigtet, kan give en tryghed og en ro. Derudover så er det faktisk ofte sådan at børn spjætter lidt, når de skifter søvnfase. Du kan måske se det, når han sover om dagen, at han ligesom kommer med et spjæt - det er mororefleksen som går igang, lidt ligesom når vi andre oplever fornemmelsen af at falde ned, falde i et hul, når vi er ved at falde i søvn. Vi sover dog videre, men små børn bliver så forstyrret at de vågner op og græder.
Her hjælper det at få barnet til at holde lidt mere fysisk sammen på sig selv. Det vil sige svøbe barnet. Jeg tænker at når din dreng sover uden for om dagen, så er han ganske givet pakket i flyverdragt, dyne eller voksipose og ligger lunt og tæt pakket i sin barnevogn. Derfor bliver han om dagen fysisk holdt bedre sammen end han gør om natten. Det er derfor en god idé, hvis du kunne prøve at putte ham om natten, som du gør om dagen - svøbe ham og hjælpe ham til at sove tæt. Uden at han naturligvis får det får varmt, men så han rent fysisk hjælpes til at holde roen i kroppen.
Med hensyn til sutten, så er det en god idé ikke at gøre det til en vane, at den skal i munden hver time natten igennem. Han kan godt lære at han kun kan sove med sutten i munden og derfor blive ved med at vågne, hver gang den tabes. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan forsøge en gang imellem at få ham til at falde i søvn igen, ved at kærtegne ham, lægge dine hænder på ham, vugge ham lidt, stryge ham over håret, holde ham i hånden, tale stille "sssyyy" eller "ssååå", så han lærer at finde roen uden sut i munden.
Hvis du synes det er hårdt nu, så er det jo endnu mere hårdt, når han er 8 måneder og stadig forventer at du kommer sutten i munden hver gang den tabes...:o) Så mit råd er altså at du sørger for at han får mælk nok i løbet af dagen og aftenen og så hjælper ham med at holde fysisk sammen på sig selv, forsøger at minimere brugen af sut, men prøver at få ham til ro på anden vis.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske