Svar: Mad, mad og mad
20. februar 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Nogle børn er meget hurtige til at finde ud af det med at tygge og andre skal have længere tid til det. Det er mit indtryk at nogle børn får brækfornemmelser og har svært ved at kapere maden, hvis den er for grov - det vil sige, hvis det er en mellemting mellem mos og være i stykker. F.eks. vil nogle børn have svært ved at spise grøntsagsmos med små stykker kød i - de kan simpelthen ikke finde ud af om de skal tykke det eller synke det.
Derfor er det ofte en fordel at tilbyde barnet fin mos, som barnet får med en ske og derfor lærer at det der kommer med ske skal bare synkes. Og ved siden af så forsøge med små stykker banan, små rygbrødshapsere, små stykker af indmaden af en frikadelle, godt kogte pastaskruer osv. Så barnet lære at det der kommer med fingrene eller på en gaffel, skal tygges.
Derfor synes jeg det er fint, at du bibeholder skemaden som er blød og lind i konsistensen og at du så ved siden af forsøger med små stykker mad der skal tygges. Du kunne evt. starte med den mad, som skal tygges, f.eks. starte med små brødhapsere og når hun så har øvet sig lidt med det, så tilbydes skemaden så hun bliver fyldt ekstra op.
Din plan for dagen med flaske og skemad i forhold til hinanden ser fint ud, det er godt at du starter med den rigtige mad og så følger efter med flasken, så det ikke er mælkeindtaget der gør at hun ikke spiser.
Det vil være godt, hvis du kunne give hende mere som hun selv kan sidde med i hånden. Det er vigtigt fordi hun, når hun putter noget i munden, nogle gange får det stoppet lidt for langt tilbage i halsen og derfor også lærer og øver sig på, hvad det egentlig vil sige at skulle spise, hvordan det skal behandles i munden. Samtidig er det vigtigt for at hun får lidt forskellig smag.
Derudover så synes jeg at du skal give hende jeres mad til aften, så hun starter med at spise det I andre får. Hvis hun så ikke har spist særlig meget, så kan du følge efter med lidt grød, men udgangspunktet bør være jeres mad.
Mit forslag ser sådan ud:
06: Flaske MME
08: Havregrød med frugtmos, sidde med små stykker frugt i hånden - f.eks. stykker af appelsin, som er blødt og saftigt, vand af kop.
11: Forsøge med små brødhapsere, små stykker af indmaden af en frikadelle eller lignende og følge efter med flerkornsgrød med grøntsags/kødmos. Vand af kop
14: Flaske MME
15.30: Bananstykker og frugtmos, sidde med lidt brødskorper, tvebakker og lignende i hånden, vand af kop.
16.30: Flaske MME
18: Starte med mos af jeres mad og små stykker af kød, godt kogte pastaskruer, kogte blomkål og broccolihoveder osv. som hun sidder med og øver sig på. Og så derefter følge efter med en grød, som du ved hun kan lide, hvis hun ikke har spist særlig meget af jeres mad. Vand af kop.
24: Flaske MME
Med hensyn til søvn, så er det jo sådan at din datter altid har sovet korte lure og det er måske sådan hun er... Det er naturligvis godt, hvis du en gang imellem kunne gå en tur med hende, så hun vender sig til at sove en lidt længere lur midt på dagen, men igen afhænger hendes søvnbehov også at hvordan og hvor meget hun sover om natten. Hvis hun sover 11-12 timer om natten og 1½ time om dagen, så sover hun lidt mindre end gennemsnittet men dog stadig acceptabelt og kan du så nogle gange få hende til at sove lidt mere, ved at gå med hende, ja så må det være sådan.
Fortsat held og lykke med hende, håber du her hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske