Svar: For meget mad og mælk - kan ikke både spise 3 måltider og drikke 3/4 liter mælk
20. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Det er vigtigt at du tilbyder din dreng skemaden først og så mælken bagefter, så du er sikker på at han spiser, det han har behov for og vender sig til smagen af forskellige fødevarer.
Når jeg lægger indtaget sammen, så får din dreng ca 550ml mme dagligt og derudover mme i grød og mos og det er helt acceptabelt. Du kan godt lave grød og mos udelukkende på erstatning, men modsat så er det også vigtigt at han nu begynder at få mere og mere af jeres mad og du skal således til at tilbyde ham større variation af mad. Giv ham også gerne brødskorper og lignende som han kan sidde med i hånden.
Hvis han vokser som han skal, udvikler sig godt, er glad, smilende og trives, så er det fint som det er. Hvis du mener at han indtager lige i underkanten af hvad han behøver for at tage på osv. så vil det være en god idé at tilbyde ham en ekstra flaske sen aften. Den kan han i givet fald sikkert spise i søvne.
Man kan også nogle gange gå ind og regulere lidt i mængden af grød og mos, så der er plads til mere mælk efterfølgende. Så man f.eks. giver 1 dl. grød eller mos efterfulgt af 100ml mme i stedet for at give 2 dl. grød eller mos og der så ikke er plads til mælken efterfølgende.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 6.30: Flaske med mme
Morgen 8.00: Flaske med mme og sover morgenlur
Formiddag 10.00: Havregrød med frugtmos, tilbydes brødskorper og stykker af frugt at sidde med i hånden, vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 12. evt. med tilbud om en flaske
Sen frokost 14: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper, agurkestænger eller lignende at sidde med, vand af kop
Eftermiddag 15.30: Flaske med mme, banan mos eller frisk frugt at sidde med i hånden, vand af kop
Sen eftermiddag 16.30: Powernapper evt.
Aften 18.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i jeres mad, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme ca 20-21
Sen aften 23-24: Evt. flaske med mme
Nat 24-06: Sover uden mælk.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske