Svar: Problemer om natten
20. februar 2008
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Det er helt naturligt at børn i perioder er mere tryghedssøgende end i andre og jeg tænker at der er sket meget i jeres lille drengs liv, som naturligt godt kan påvirke ham i den retning.
For det første er han nok ved at være så mobil at han bevæger sig mere omkring. Det betyder at han begynder at finde ud af at verden er stor, at man kan blive væk, falde og slå sig osv. Samtidig er det også sådan at han, med den alder han har nu, begynder at forstå at I er der selvom han ikke kan se jer. Han savner jer naturligvis stadig, når I ikke er sammen, men han begynder så småt at kunne forholde sig til at I er inde i stuen og han er i soveværelset.
Han har et øget behov for fysisk nærhed og kontakt fordi han om dagen bevæger sig så meget mere selvstændigt rundt. Han får således ikke samme fysiske kontakt om dagen som tidligere og derfor søger han den om natten.
At hunden er død og at I har været på ferie er naturligvis også noget han kan savne og have drømme omkring uden at han kan sætte ord på det. Ligesom det nu er blevet hverdag for ham at blive passet længe hver dag. Jeg tænker derfor at der er sket meget og at det er naturligt at han reagerer, men at han også har den reaktion som han har på grund af sin alder.
Når børn klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er de inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Det er derfor rigtig godt, hvis I i en periode, lader far være den der putter, da jeres dreng synligt ønsker far (mor har også ændret sig, maven vokser der er ikke samme plads til ham på dit skød som tidligere, du bærer sandsynligvis ikke rundt på ham som du har gjort osv.) og selvom det er hårdt, så er det jo rigtig fint at han er så tryg ved far, når der kommer en lille ny, som du naturligt skal tage dig mere af.
Far kan sidde med ham, holde ham i hånden, berolige ham, fortælle igen og igen at han passer på ham, elsker ham og nok skal være der for ham og så se om ikke jeres dreng stille og roligt vil føle sig tryg igen og finde roen og atter sove godt.
Til sidst vil jeg lige nævne at I naturligvis skal være opmærksomme på om han er forkølet og kan have problemer med ørerne. Børn som vågner med skrig kan godt have ondt i deres ører. Hvis det er tilfældet skal han naturligvis behandles.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske