Svar: Søvn i vuggestuen
20. februar 2008
Alder:
22 mdr.
Kære mor
Når man skal vurdere børns søvn og hvorvidt man skal og kan gøre noget ved det, så er man nødt til at se på hvor meget barnet samlet sover på et døgn.
De fleste børn omkring 2 år vil normalt have behov for kun en lur dagligt og de vil ialt have behov for at sove ca 13 timer i døgnet.
Du skriver at din dreng ofte falder i søvn tidligt om aftenen - allerede kl. 17.30 fordi han er så træt der at han ikke kan hænge sammen. så sover han så til næste morgen tidlig kl 18, hvor han så kommer op fordi I skal af sted og dagen begynder. Det betyder at han sådan en dag næsten får sit søvnbehov dækket om natten og så naturligt ikke kan sove mere end 1 time om dagen... Andre dage sover han så lidt kortere om natten - falder først i søvn kl. 19 og vågner kl. 06 og her kan han så godt sove lidt flere sammenhængende timer til middag, hvilket er godt for ham.
Det er meget svært at gå ind og pille ved dette, men det bedste du kan gøre er at forsøge at finde den rytme som passer ham bedst og så kører med denne rytme både i weekenden og til hverdag. Det vil sige at du i weekenden også skal stå op kl 06, selvom I måske nyder at kunne sove lidt længere der. Men simpelthen fordi din dreng endnu ikke mestrer at flekse sit søvnbehov efter om det er weekend eller hverdag.
Mit råd er derfor at du forsøger at køre en rutine, som passer til alle ugens dage - ikke kun hvad angår putteritual, men også hvad angår puttetidspunkter og tider han står op på.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske