Svar: Sovevaner om dagen - 3 mdr.
20. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære utålmodige
Din dreng er 3 måneder gammel og viser et stort behov for tryghed og nærhed. Det er naturligt i forhold til hans alder og det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre. Det er dog uholdbart i længden, hvis han kun vil falde i søvn i dine arme, da du jo også har andre ting du skal i løbet af en dag og derfor tænker jeg, at det vil være en god idé, at forsøge at lære ham at sove for sig selv. Altså at hjælpe ham til en god rytme også for jer alle på sigt.
Da han får flaske, så er det naturligt at lade denne indgå som en del af putteritualet og hvis han også bruger sut, så vil det være rigtig godt også at bruge den.
Det vil være hensigtsmæssigt at han får sin flaske, skiftes og herefter så synes jeg du skal svøbe ham. Hvor du normalt ville holde ham i armene, så skal han nu svøbes i et klæde. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.
Det er naturligt at han protesterer og vågner op, når han lægges fra din varme favn ned i en kold seng. Nogle har derfor glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner og ved at bruge en varmedunk eller lignende på madrassen før barnet puttes. Hvis man gør dette er det dog meget vigtigt man sikrer sig at sengen ikke er for varm, da børn ikke må overophedes pga risikoen for vuggedød.
Sengen kan også gøres hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule".
Når du lægger ham fra dig, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Når du har givet ham flasken, så skifter du ham som sagt og så svøber du ham. Tilbyd ham evt. flasken igen, hvis han kan spise lidt mere og lad ham spise imens han er svøbt. Erstat evt. flaske med en sut, så suttebehovet dækkes. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det er for mig måden at gøre det på:o) I takt med at han bliver ældre og begynde med skemad osv. så vil du naturligt få en anden rytme for dagen. Det vil være en god idé at skemaden gives på nogenlunde fast tid og han vil således også få mere fast tid at sove på. I vil således få en anden rytme med søvn, skemad, flaske og sove igen...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre indtil da, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske