Svar: Igang med ske
20. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Dorthea
Jeg er naturligvis enig med dig i at din datter ikke skal presses til at spise, men at man skal udnytte hendes naturlige nysgerrighed og lyst til at putte i munden. Når det er sagt, så har lægen dog også en vigtig pointe i det at hun skal igang med skemaden og at hun skal være sulten.
Det betyder ikke at du ikke skal give hende mad, for det er vigtigt at hun tilbydes små hyppige måltider - men det er samtidig vigtigt at du ser på hendes indtag af mælk og det lyder umiddelbart som om at hun får rigtig meget mælk på flaske. For at få Molly til at spise, er du derfor nødt til at tilbyde hende lidt mindre mælk, - forsøge at skrue indtaget lidt ned og så samtidig altid sørge for at hun får skemad på et fast tidspunkt af dagen.
Da hun tydeligt viser interesse for den mad I andre spiser, så vil det være rigtig godt at du tager udgangspunkt i den mad. Hun må altså gerne få mad som smager af noget og du skal give hende mos af de smagfulde grøntsager og gerne give hende lidt sovs på. Hvis I laver lidt tomatsovs eller lidt sovs generelt lavet med sødmælk, så må hun fra 6 måneders alderen gerne få lidt af dette på sin mos.
Derudover skal hun have brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og du skal motivere hende til at spise. Du skriver at hun ikke sidder i høj stol fordi hun ikke er stærk nok i ryggen. Nu kan jeg jo ikke se hende, men et vigtigt led i at spise er at sidde med ved bordet, føle sig som en del af familien og en del af fællesskabet. At kunne sidde i høj stol er ikke ensbetydende med at kunne sidde på gulvet selv. Men det vil være godt, hvis hun kan sidde i høj stol under sine måltider. Da hun er en stor pige, så burde hun umiddelbart være stærk nok til det.
Er hun ikke det, så er det rigtig vigtigt at du får hende lagt på maven så meget som muligt, så hun får styrke i ryggen. Hun skal ikke sidde i skråstol for den styrker mavemusklerne i stedet for rygmusklerne og det er ryggen hun skal bruge nu, hvor hun skal sidde i høj stol. Skråstolen kan bruges indtil hun er stærk nok, men altså kun når hun skal spise.
Du skal altså tænke over at hun skal have skemad først også ført tilbyde flaske efterfølgende og derudover vil det være relevant i forhold til hendes alder ikke at tilbyde hende mælk om natten mere. Det vil således være fint, hvis du f.eks. kunne undvære flaske mellem kl. 24-06..
Derudover skal der holdes gang i hendes mave, så du sikrer dig at det ikke er forstoppelse, der påvirker hendes lyst til mad. Du skriver ikke så meget om hvordan maven fungerer, men når I nu begynder med maden, så er det vigtigt at medtænke mavefunktionen også.
Når hun nu bliver 6 måneder gammel, så må hun få næsten alt og I må som sagt meget gerne tage mere udgangspunkt i jeres egen mad.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Da hun især godt kan lide ærter, så kunne du jo starte med at forsøge med en ærtemos, bare for at komme igang med noget.
Brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, stimulerer hendes mundmotorik og samtidig lærer det hende at det man putter i munden kan smage af noget og smage forskelligt - så hun på den måde får en nydelse og god oplevelse.
Nogle børn er utroligt meget på, kigger sig omkring, reagerer på mindste lyd - drejer hovedet efter det, - de fanger ligesom alt. Hvis Molly er sådan en pige, som er rigtig meget på, så kan det være svært for hende at holde koncentrationen omkring skemad og det skal du hjælpe hende med.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej Molly, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja det var lige storebror der legede med bilen, brrr, brrr siger det", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, Molly, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det gør ikke noget at hun kun spiser få skefulde, det er bedre end ingenting og det er vigtigt at I får en fast rytme omkring det. Derfor synes jeg også at du skal begynde at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt og det gør ikke noget at der kun glider 5 skefulde ned hver gang, hvis hun så også tilbydes lidt brødskorper og lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske, sover lidt videre
Formiddag 9: Grød af ris, hirse, boghvede, havregrød, øllebrød. Variation så hendes nysgerrighed påvirkes. Evt. med frugtmos på, vand af kop. Tilbydes lidt brødskorper i hånden.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10, sover måske en times tid
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begynde med lidt kogt kød eller fisk, når hun er 6 måneder. Det kan være rester fra aftensmaden, du kan også købe et glas med mos. Det er igen ikke så vigtigt, hvad det er om det er hjemmelavet eller købt, lige her i starten hvor hun skal lære at spise, er det vigtigt at det er noget varieret og noget hun finder interessant. Vand af kop. Tilbydes brødhapere, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden, også gerne agurkestænger og lignende.
Flaske og puttes til middagslur mellem 13-14, sover et par timer
Eftermiddag 16: Tilbydes flaske og får også her lidt frisk frugt i hånden at sidde med, det kan være stykker af appelsin, blomme, fersken, moden pære, melon eller lignende. Nogle gange vil hun måske også gerne have lidt frugtmos. Vand af kop
Powernapper evt, men begynder måske at kunne springe denne lur over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det vil sige at hvis I laver f.eks. frikadeller eller laks, så kan hun få lidt af dette ned i sin mos, ligesom hun også kan få lidt sovs på for at give lidt smag. Igen tilbydes hun brødskorper og lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske
Nat 24-06: Tilbydes så vidt muligt ikke mælk i dette tidsrum.
Som du kan se så er der i denne plan plads til 6 flasker og det er rigeligt til at dække hendes mælkebehov, da hun lyder til at drikke ret store mængder af flaske generelt, så vil hun sandsynligvis kunne nøjes med færre flasker. Men her er i hvert fald et udgangspunkt at starte med. Det kan også forsøges at skrue indholde i flaskerne lidt ned, så hun i stedet for 200ml måske nogle gange kan nøjes med 150 fordi der så er lyst og plads til mælk efterfølgende. 6 flasker af 150ml vil stadig give 900ml i mme i døgnet og mere behøver hun ikke.
Så du efterspørger en metode og et vink om hvordan du kommer videre med skemaden og jeg håber at mine tanker hermed har hjulpet dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske