Brev:
Igang med ske
20. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Igang med ske
Kære Helen
Min datter Molly på næsten 6 måneder vil ikke have skemad. Hun klemmer læberne tæt sammen oftest fra første mundfuld, og hvis jeg lige får lirket lidt ind bliver det spist, men er langt fra nogen nydelse (fnyser og ser halvulykkelig ud).
Vi introducerede grød og mos for halvanden måneds tid siden og har allerede holdt en pause da det slet ikke fungerede for hende. Hun lagde ud med at ta rimeligt fra, men blev hurtigt træt af det og efter 14 dage med sammenknebne læber holdt vi pause i en god uges tid før vi begyndte igen - med samme resultat.
Sjovt nok virker hun interesseret i vores mad. Hun vil gerne ha fx ærter som jeg maser fra min egen aftensmadstallerken og giver hende med fingrene. Hun er også glad for en brødskorpe eller en klods af et æble eller en gulerod. Hun vil også gerne ha te fra en kop. Så hun er altså ikke helt uinteresseret i mad generelt.
I sidste uge var vi hos lægen hvor hun blev målt og vejet. Lægen mener at vi skal se at have gang i den skemad, da hun er temmelig tung (5 1/2 måned 8.3 kg). Det presser mig kan jeg mærke, men jeg er på bar bund omkring metoden. Jeg ønsker jo at det at spise skal være en god oplevelse og en nydelse for hende, men lige nu er det fejlslagne forsøg dag efter dag.
Jeg er af den overbevisning, at hun ikke skal presses men motiveres i en atmosfære af smil og selvfølgelighed omkring det at spise. Det virker bare ikke! Endnu i hvert fald. Hertil kan siges at min søn på 4 var af en helt anden spiselyst som baby, fra første færd var han med på ideen og spiste næsten alt hvad vi lavede. Min mand som elsker at lave mad eksperimenterede i køkkenet og vi har idag en dreng som spiser alle mulige ting lige fra tofu til broccoli og hvidløgsdressing! min søn blev ammet i et år og fik aldrig en eneste flaske - betyder det noget?
Lidt om Molly og mad i øvrigt: De første tre måneder blev hun ammet og fulgte sin egen kurve men var lidt petit. Jeg måtte desværre gå over til flaske, da jeg ikke kunne producere nok til hende. Set i bakspejlet var problemet nok også jeg ikke havde mulighed for at give amningen den prioritet det krævede. Jeg har en søn på fire og en mand som arbejder i en anden del af landet og derfor er væk 2-3 døgn om ugen. I de perioder hvor min mand var væk var det derfor svært at være alle steder, og da det jo også var en følsom periode for vores store dreng kunne jeg ikke lide at sætte ham "på vent" hele tiden.
Hun blev meget forelsket i flasken, den gjorde hende hurtig mæt og efter uger med gråd, mavekneb og urolig søvn begyndte det at vende. Overgangen gav ingen problemer. Indenfor den sidste måned er hun virkelig begyndt at spise meget (over 1 liter i døgnet, hun spiser stadig hver 4-7. time om natten). J
Jeg ammer slet ikke mere og har oplevet det som en virkelig hård erkendelsesproces at måtte gå over til fuld flaskemadning - men det er en anden historie.
Lidt "fakta" om spisning: Da Molly ikke kan sidde selv endnu får hun mad i sin skråstol. Ikke optimalt, den gynger og hun sidder væk fra os andre nede på gulvet. I forsøget på at skabe en fast rytme tilbyder vi hende morgenmad ca 7.00 når "huset" vågner (grød af majs eller boghvede lavet på mme og med frugtmos på). Som nævnt går der kun et par skefulde max før hun bliver ked af det og så får en flaske. Resten af dagen får hun flaske. om aftenen ca 17.30 hvor resten af familien spiser tilbyder vi hende mos. typisk kartoffel, yams, broccoli eller/og gulerod. Hun spiser en lille smule nogen aftener, især hvis den er tynd a la suppe. Vi prøver også at stimulere interessen ved at lade hende "lege med" fx et hårdkogt æg, mærke på det, klemme på det osv. hvilket hun nyder.
Nå, håber du kan få lidt ud af dette her. Jeg efterspørger altså lidt metode og måske også et vink om hvor alvorligt jeg skal tage det lægen siger. Han mente nærmest at vi skulle sulte hende lidt forsigtigt for at vise at vi mener det med skemaden alvorligt. Det er jeg altså ikke vild med, jvf. min indstilling til det at spise. Og hun bliver jo bare ked af det.
Ellers er der tilbage at sige at Molly er en rigtig glad, sund og rask baby som ruller rundt på gulvet, er meget aktiv, elsker selskab, elsker sit bad, får frisk luft dagligt og er tryg og nem at få til at sove. Hun er født hjemme i et stort fødekar og det gav en rigtig dejlig start på livet for os alle.
På forhånd tak, jeg ser virkelig frem til dine tips og din mening om det hele.
Dorthea