Svar: Fire lure i løbet af dagen - burde vi indrette os anderledes?
20. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Du har som sådan ret i at hvis rytmen passer jer, som den er nu, så skal du ikke ændre på noget. Man ved jo hvad man har, men ikke hvad man får og det er faktisk meget normalt at børn i 4 måneders alderen sover 3-4 gange dagligt.
Du har dog også fuldstændig ret i at det på sigt vil være hensigtsmæssigt at din dreng får en anden rytme, - når han skal til at have skemad, så er det passende at han er vågen til spisetid og kan være med ved bordet om aftenen og generelt må det vel siges, at den lange lur, som ligger om aftenen, måske kunne ligge bedre, hvis den lå i løbet af dagen. Modsat er det meget normalt at børn i den alder kan gå sent i seng og således først sove kl. 22, mod at de så tilgengæld sover godt om natten og det er jo også værd at tage med.
Tror du det er muligt at få ham til at sove lidt længere om dagen? Har du overvejet at amme ham lidt ekstra eller evt. supplere med lidt mme inden middagsluren i håb om at det så er det han tager et lidt længere stræk, kan nøjes med at powernappe om aftenen og så fortsat sove godt om natten? Det kunne måske være en midlertidig løsning inden I skal begynde med skemad.
Jeg tror som du ikke at det er nogen løsning at putte ham allerede kl. 19 - du kan god risikere at han så vågner meget tidligt, fordi hans søvnbehov så er dækket.. så hvad vil I helst, at han er vågen om aftenen eller vågen om morgenen... Man kan jo sjældent få begge dele. Det kan dog godt forsøges, fordi han måske netop vil sove anderledes om dagen, hvis han er stået tidligt op, hvilket så igen vil påvirke søvnen om aftenen og natten...
Der er desværre ikke nogen fast måde eller regel for hvad du skal gøre her og jeg tænker at du er nødt til at forsøge dig lidt frem. På et tidspunkt vil det være relevant at der bliver ændret lidt på søvnmønsteret, fordi det er vigtigt at han lærer at sove i løbet af dagen og natten og spise på de for os mere faste tidspunkter. De fleste af os er jo afhængige af at få hverdagen til at fungerer med arbejdsliv, pasning osv. og her kan børn så naturligt ikke bare følge deres egen rytme. Men indtil da kan du jo godt lade ham sove, som han viser behov for og så se hvad fremtiden bringer. Som du skriver så fungerer det jo umiddelbart rimeligt for jer, som der er nu, så hvorfor så ændre det?
Lidt tanker frem og tilbage, jeg håber du kan bruge det til noget:o) fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske