Brev:
Fire lure i løbet af dagen - burde vi indrette os anderledes?
20. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Hej Helen
I et forsøg på at optimere min lille drengs velbefindende, skriver jeg nu til dig med et spørgsmål. Spørgsmålet udspringer af, at han den seneste uges tid har været MEGET pylret og utilfreds (UHA hvor jeg savner min glade, milde, storgrinende dreng!), så nu overvejer jeg, om den dagsrytme, vi har fået etableret og haft succes med den sidste måneds tid ikke er optimal alligevel (sådan nogle rytmer skal vel også justeres efterhånden som barnet bliver ældre?).
Vi kører om dagen stort set i 3 timers intervaller, sådan at forstå, at der er 2 1/2-3 timer mellem hver amning (han ammes 7 gange dagligt). Hans dag består af fire sådanne intervaller, inden han bliver lagt i seng for natten. I hvert tidsinterval bruger jeg ca. 20 min. på amning, og så sover min dreng alt mellem 30 min. og 2 timer. Den resterende tid bruges til pusling og leg. Han plejer at tage en lang lur (ofte sen eftermiddag), de øvrige 3 lure er gerne omkring 45-60 min. Samlet sover han vel 4 1/2 time i løbet af dagen.
Han er nogenlunde nem at få til at sove om dagen, men om aftenen kan vi ind imellem have svært ved at putte ham til natten (det kan tage op til 5 kvarter at få ham til at falde i søvn). Vi har fast putteritual, som bla. inkluderer, at han tilbydes en flaske med modermælkserstatning efter min sidste amning (så han er GODT mæt til natten), han drikker gerne omkring 80 mL. Ellers får han ikke andet end brystmælk at spise.
Mit spørgsmål går på vores rutiner sidst på dagen. Jeg ammer ca. kl. 16.30, vi leger og pusler indtil kl. 18 eller 18.30, hvor han er klart træt og bliver lagt til at sove og sover ca. 1 time. Men skrider dette bare en lille smule (f.eks. hvis det tager lidt tid at få ham til at sove eller hvis han er længe om at blive træt nok til at blive lagt ind til sin lur), så kan hans aftenlur godt komme til at vare til henad kl. 20. Og så er han i hvert fald ikke klar til at blive puttet for natten førend kl. 21.30 eller 22 - og i de slemme tilfælde sover han så først lige før kl. 23 (i bedste tilfælde, på dage hvor alt bare glider, og han falder nemt i søvn, sover han ved 21 tiden).
Mit spørgsmål er så: burde jeg skære den sidste aftenlur bort og i stedet bare putte ham til natten kl. 19? Jeg er lidt tilbageholdende med dette, idet han sjældent sover mere end 10 timer om natten, så det vil jo betyde, at jeg skal op kl. 5 hver morgen. Derudover vil jeg nødig eksperimentere med hans søvn, fordi den rytme, vi har oparbejdet, fungerer rimeligt for os (og som bekendt ved man hvad man har, man ved ikke, hvad man får!).
Det er mest på dage, hvor han falder sent i søvn, at det kikser, for han er ikke god til at sove længe, så uanset hvad tid, han er faldet i søvn, vågner han omkring kl. 7 om morgenen. Så på de nætter får han langt mindre end 10 timers søvn.
Indtil for nyligt har han skullet ammes omkring kl. 02 og 05, men nu er det som vinden blæser, og ind imellem mere end to gange i løbet af natten. Han har den seneste uges tid også sovet meget mere uroligt end normalt og været langt mindre oplagt om dagen, end han plejer.
Jeg håber, du kan hjælpe os. Jeg ved, at mit spørgsmål er en klassiker, men har ikke kunnet finde lignende problematik i tidligere spørgsmål. Jeg har en dreng, hvis velbefindende er SÆRDELES afhængigt af, at han har en fast dagsrytme, så det er enormt vigtigt for vores lille familie at finde en god rytme, der svarer til et barn i hans alder. Måske bør jeg vente med at foretage nogen form for ændringer, førend jeg er begyndt at introducere skemad? For til den tid vil dagsrytmen vel alligevel blive en del ændret?
Med venlig hilsen
Stine