Svar: Pædagogik i vuggestuen
20. februar 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Charlotte
Det er dejligt at høre at du helt overordet mener at pædagogerne i institutionen er søde og varme og tager sig godt af børnene - det er vigtigt, for det giver jo netop mulighed for så at drøfte nogle af de ting, du oplever, som er mærkelige og helt uden sammenhæng med de andre ting du ser.
Jeg er helt enig med dig i at det naturligvis lyder mærkeligt at sige "nu er din mor jo i gang med at hjælpe dig med tøjet, så behøver du jo ikke at græde" - sådan møder man jo ikke et barn. Man skal jo netop rumme barnets følelser og vise det at det er okay at være ked af det og så er det slet ikke deres opgave at sige sådan - det skal man som mor vel gøre "såå lille skat, du blev bare så ked af det, men nu hjælper mor dig, så bliver det godt igen"...
Med hensyn til at 'gøre ting færdige' så tænker jeg at det jo, som du beskriver det, er noget man også arbejder med i børnehaveklassen - at børn skal kunne sidde koncentreret og arbejde med noget i længere tid. Det kan man jo ikke forvente at børn i 1½ års alderen mestrer. Samtidig er det jo så en balance, for barnet behøver jo heller ikke give op, nogle gange kan man jo tage barnet på skødet og så guide det, vise det hvordan opgaven kan løses og barnet vil føle glæde ved at man som voksen gør det sammen med barnet.
Man kan altså godt forsøge at holde barnet koncentreret om noget ved at deltage sammen med det og motivere det til at forsøge, men det er ikke det samme som at kræve at de selv skal eller at de skal "blive siddende til de er færdige".
Du skriver ikke om det er en enkelt pædagog eller pædagogmedhjælper, som du oplever taler sådan til børnene og forventer disse ting. Det kunne jo godt lyde som om det var lidt personbestemt og måske handlede om at vedkommende manglede viden - måske ikke var uddannet pædagog... Under alle omstændigheder synes jeg det er helt relevant at du tager det op med lederen på et møde og spørger lidt ind til de ting du oplever. Husk også at sige at det gode de gør og læg vægt på at det jo netop er derfor du så i visse situationer undrer dig:o)
Held og lykke med det:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske