Svar: Stadig meget ked af det om aftenen
19. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Karina
Jeg kan godt høre på din beskrivelse at din lille dreng powernapper meget og når han sover mere sammenhængende, så sover han meget uroligt.
Når han kun er 3 måneder gammel, så er det svært at sætte tider på hans søvn, for han skal have lov til at selvregulere, men der er dog nogle ting, som du generelt kan gå ud fra.
De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen have behov for at sove 3-4 lure i løbet af dagen. De sover ofte ikke særligt længe af gangen, - det er som om at de er nødt til at være vågne og følge med i verden. Derfor kan du ikke nødvendigvis forvente 3 timers sammenhængende søvn og det er helt okay. Sammenlagt vil dagslurene måske vare ca 5 timer. Nogen sover lidt mere, andre lidt mindre, - det afhænger helt af hvor meget de sover om natten.
Om natten sover børn i den alder ofte 10-11 timer (naturligvis afbrudt af mælk) - de sover altså ca 15 timer i døgnet. Når jeg ser din beskrivelse, så fortæller du at din dreng sover fra ca. kl 18-19 og til et sted mellem 5-7 om morgenen. Det vil sige en nattesøvn på 11-12 timer. Om dagen sover han 40 minutter + 1-2 timer + 1-1½ time + ½ time + evt. 40 minutter ekstra. Det vil sige at han sover ca 4 timer sammenlagt om dagen, nogle gang lidt mere andre gange mindre - altså sammenlagt sover han faktisk de 15 timer, som han har behov for.
Det I mangler er derfor måske lidt mere rytme, for din dreng lyder umiddelbart til at regulere sit behov fint. Men det er den manglende rytme, som gør det svært for dig at overskue dagene...? Har jeg ret?
Så selvom jeg ikke er meget for at lave skema for en 3 måneders dreng, så tænker jeg at en nogenlunde rytme som dette måske kunne hjælpe dig videre:
Tidlig morgen 04-06: Flaske med mme og sover videre
Morgen 7.30: Står op og dagen begynder med skiftning osv.
Morgen/formiddag ca. 8.30-9: Flaske og puttes til første lur, som er formiddagsluren, sover ca 1½ time, måske lidt mere.
Frokost 12: Flaske igen og det er rigtig fint at du putter i barnevognen og på den måde forsøger at få ham til at sove et lidt længere stræk. Det er dog tit sådan at formiddagslur og middagslur kan være ca. lige lange - sover altså ca 1½ time, måske lidt mere.
Eftermiddag 15.30-16: Flaske igen
Sen eftermiddag: Sover ofte en kort lur her - det vil sige kortere end de foregående. Igen kan luren her dog varer fra ½-1½ time... Alt efter hvor sent denne lur ligger, så påvirker den tidspunktet for hvornår jeres dreng falder i søvn til natten. Nogle børn sover allerede kl. 17.30, andre først mellem 18-19.
Mange børn vil i den alder, så have en lille vågen periode om aftenen. Hvis de har sovet sen eftermiddagslur så er de først putteklar til natten mellem kl. 21-22, hvis de har sovet en tidligere eftermiddagslur, så sover de måske allerede kl. 19-20
Så puttes til natten i løbet af aftenen med en flaske, måske kl. 19.30
Sen aften 23: Flaske
Nat 23-05: Flaske x 1 efter behov.
Jeg håber at denne plan og min skitsering af søvnbehov for et 3 måneders barn vil hjælpe dig videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske