Svar: Antal mme flasker til for tidlig født, flaskestop og vegetarkost
19. februar 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Jeanette
Tidspunktet for hvornår man stopper med sutteflaske ligger omkring 12 måneders alderen, nogen stopper lidt før, andre et par måneder efter og det er helt okay. Det vigtigste er at barnet følger med og at alle trives med det. Det gør således ikke noget om du stopper lige når din datter bliver et år, eller om der lige går 1½ måned ekstra..
Det er en god idé at skære ned på flaskerne en af gangen. Således at I går fra de 3 flasker I har nu til kun 2 flasker, derefter går ned til kun en flaske og tilsidst så erstatter den sidste flaske med mælk af en kop og måske en banan ved siden af. Og så er det slut med sutteflasker. Hvis det er svært at komme væk fra den sidste flaske og man f.eks. forestiller sig at hun vedbliver at vågne omkring midnat for at få noget at drikke, så kan man skrue mere og mere ned for indtager, så hun får mindre og mindre og man kan så også i stedet for mælk begynde at tilbyde hende vand. Hvis hun således vågner om natten fordi hun er tørstig, så kan hun få vand i stedet. Det mætter ikke så meget som mælk.
Ofte vil børnene hurtigt vende sig til at få en kop mælk og en godnathistorie, de elsker at man sidder ved siden af dem og læser lidt højt og et sådan putteritual vil være at foretrække fremfor sutteflasken på sigt.
Jeg synes det lyder som en god idé at står op kl 7 og så starte dagen med grød der. I takt med at hun drikker mindre og mindre mælk, vil hun også spiser mere og mere rigtig mad og vil så igen ikke behøv mme på samme måde.
Og så må I vurdere om det skal være flasken inden sengetid eller flasken omkring midnat der skal fjernes først, mit umiddelbare bud er flasken inden sengetid, så hun lærer at sove uden at få sutteflaske.
Tidspunktet for hvornår det skal være hos jer, må altså afhænge af, hvad jeres datter viser behov for. Det kan jo også flytte sig lidt fordi hun måske bliver syg eller andet, som pludselig ændrer det hele.
Så gå ud fra hendes korrekte alder +/- en månedstid.
Med hensyn til kød og det at du er vegetar, så er det jo som udgangspunkt vigtigt at I spiser det samme. Du/I kan jo godt købe eller lave nogle frikadeller, stege noget kylling eller lignende, som far og datter kan få sammen med de grøntsager, salat osv. som I ellers spiser.
Det vil være rigtig fint at tilbyde din datter forskellige grøntsagssupper, suppleret med linser, bønner, æg og forskellige vegetarpostejer. Din datter kan sagtens spise vegetarkost og det er vigtigt at hun netop får variation og gode og velsmagende hjemmelavede retter og ikke får alt for mange af de industrielle produkter med den alder hun har.
Derudover vil det være godt at du ved 12 måneders alderen (biologisk alder) begynder at give hende et tilskud af en vitamin-mineraltablet dagligt, det behøvet for især jern, zink, B12 og D-vitamin kan være svært at dække, når barnet får vegetarkost. En vitamin-mineraltablet kan knækkes i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen. Det vil også fortsat være vigtigt at tilføre hendes kost lidt ekstra olie, så hun får lidt ekstra fedt den vej.
Med hensyn til protein, så kan en varieret vegetarkost uden problemer dække dette. Det er især æg, mælk, bønner, linser, nødder og kornprodukter som er vigtige for at hun bliver dækket ind med dette og derudover er det som sagt fint, at du så tilbyder hende kød en gang imellem når far også spiser dette eller når det passer.
Med hensyn til jern så skriver sundhedsstyrelsen at det kan være svært at dække jernbehovet gennem vegetarkost. Derfor kan du overveje og evt. tale med lægen om hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at du tilbyder din datter lidt ekstra jerntilskud....
Jeg håber du kan bruge alle mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske