Svar: Stammen
19. februar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Karen
Så vidt jeg ved, så kender man ikke årsagen til stammen og ved derfor heller ikke om det kan være arveligt. Stammen kan variere både i grad og hyppighed, således kan børn der stammer nogle dage tale flydende og andre dage vil de have svært ved at tale.
Det er meget normalt at børn stammer, især hvis de er ivrige og gerne vil fortælle om noget de har opleve, det er også normalt at børn stammer på forskellige tidspunkter i deres udvikling, - f.eks. taler man nogle gange om "3 års stammen". Det er især i 2 til 5 års alderen er der en del børn, der i forbindelse med den sproglige udvikling, har en periode med stammen. Der kan således være perioder, hvor barnet stammer lidt og så være perioder, hvor der ikke er nogen stammen og så kan stammen komme igen.
Man mener ikke at det handler om nervøsitet eller utryghed, at børn stammer. Det er altså ikke mere nervøse børn der stammer. Det har dog stor betydning, hvordan man som forældre modtager barnet, når de vil fortælle noget og så gør det med en stammen og det er vigtigt at man støtter barnet bedst muligt.
Derfor er der i alle kommuners PPR afdeling ansat talepædagoger, som er uddannet til netop at vejlede i og omkring stammen og hvis I som forældre oplever at jeres datter stammer, så skal I naturligvis kontakte dem. Talepædagogen vejleder ikke kun barnet og forældrene, men også personalet i den institution hvor barnet går, så alle voksne omkring barnet reagerer mest hensigtsmæssigt og barnet får den støtte det har behov for rent sprogligt.
Gode råd, når man skal tale med et barn som stammer er:
- Tag dig tid til at lytte og tale med dit barn. Det er svært at tale, hvis man har fornemmelsen af at skulle skynde sig at få noget sagt.
- Vær oprigtigt interesseret i det barnet fortæller og ikke kun i måden tingene siges på
- Lad barnet tale som det vil, uden at du afbryder eller tror du skal give gode råd. Det er svært at huske hvad man skal sige, hvis man hele tiden bliver afbrudt
- Stil ikke for mange spørgsmål. I stedet for at sige "hvad har du lavet i dag", så fortæl hvad du har oplevet og se om barnet så ikke selv begynder at fortælle om sine oplevelser. Det er svært at svare på spørgsmål, det er lettere at fortælle frit.
- God øjenkontakt er vigtigt. Barnet har brug for at se dig og se at du lytter og er opmærksom, når det vil fortælle noget. Nogle kigger væk, når de taler med en som stammer, men det virker modsat på barnet og vil gøre at barnet måske stammer mere.
- Vær åben omkring at barnet stammer og sæt ord på "jeg kan godt høre at det er lidt svært for dig at fortælle det lige nu", så barnet ved at du forstår det og mærker at det er okay.
Jeres datter vil ganske givet selv lægge mærke til at far stammer, men det vil ikke forekomme hende unaturligt, mærkeligt eller problematisk for sådan er han jo bare. Børn har jo slet ikke fordomme som voksne, men tager tingene meget mere afslappet. Sådan er han jo bare født, ligesom nogen har skæve ører og andre en mærkelig næse og atter andre taler et andet sprog selvom de bor i Danmark... Det er bare sådan det er.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske