Svar: Manglende sammenhængende søvn
19. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære K
Jeg kan godt se af dit brev, at du har gjort dit rigtigt mange overvejelser og det er rigtig godt, at du har udelukket f.eks. smerter fra ørerne.
Jeg kan godt forstå at du tænker, at det heller ikke kan handle om udviklingstrin, da det jo også burde gøre sig gældende ved søvnen om dagen. Umiddelbart så tænker jeg dog at det sagtens kan handle om at din dreng jo er igang med en stor udvikling i øjeblikket. Du fortæller at han er begyndt at gøre tegn til at kravle og det tyder jo på en begyndende separationsfase. Samtidig fortæller du også at han falder til ro, hvis du lægger hånden på ham og på den måde betrygger ham om natten og det tyder jo igen på, at der hos jer er tale om at han lige nu har behov for lidt ekstra tryghed.
Hvis du har mulighed for det, så vil jeg foreslå dig at du tager den ene tremmeside af hans seng og så stiller sengen helt op til din. På den måde kan han fortsat ligge ved siden af dig om natten, du kan berolige ham med en hånd osv., men samtidig kan han lære at sove i sin egen seng og føle sig tryg ved det.
Derudover tænker jeg at hans søvnbehov lyder som om det bliver dækket godt ind. Du fortæller at han sover fra ca 19-20 og vågner næste morgen mellem 5-6. Det vil sige en nattesøvn på 10-11 timer. Om dagen sover han en morgenlur imens han ammes tidlig morgen + 1 times lur om morgen + 1½ times lur til frokost + en gang imellem en powernap om eftermiddagen. Det giver mellem 13-14 timer i døgnet - helt alderssvarende og dækker hans behov. Nogle dage sover han endda mere end dette.
Det der derfor kunne hjælpe jer, var måske lidt mere struktur på hverdagen, at du forsøger med lidt mere fast rytme, holde lidt gang i ham, så han ikke sover for tidligt og samtidig forsøger at holde ham lidt sovende, når han så sover, så han får en god lang lur.
En plan for dagen til et 7 måneders barn kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller noget andet frugtmos eller frisk frugt, vand af kop. Evt lidt brødskorpe at sidde med i hånden
Tilbydes evt. amning og puttes til formiddagslur kl. 10, sover en times tid
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, rester fra aftensmaden og mere og mere familiemad generelt. Mad som smager af noget, mad som kræver at han begynder at tygge og bruge sin mundmotorik mere, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14, sover et par timer
Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop, tilbydes frisk frugt at sidde med - appelsin, melon, moden pære, fersken, mv.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk og mere og mere udgangspunkt i jeres mad, ris, sovs, grøntsager - kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende som han kan sidde med i hånden, små stykker af indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagsmosen osv. Både mad som er moset og mad som han selv kan forsøge at sidde at spise. Vand af kop, evt. lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten med amning 19.30
Sen aften 23-24: Amning
Nat 23/24-05/06: Så vidt muligt ikke amning
Jeg håber du kan følge mine tanker og tænker at ovenstående plan vil hjælpe dig lidt videre. Når og hvis du vil forsøge at ændre lidt på tiderne, så gør det gradvist, så din dreng kan nå at følge med.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske