Svar: Amning og supplering med mme
19. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Hvor er det dejligt at høre, tak for dit dejlige brev. Husk nu at det altid går to skridt frem og et tilbage, så der vil stadig komme dage, hvor tingene bare ikke rigtigt fungerer, hvor hun græder lidt mere, ikke spiser så meget osv. Derfor er det vigtigt at du ser på hvordan det går i det store hele og holder fast i at hun faktisk lyder til at have det meget bedre i øjeblikket, end hun har haft længe:o)
Og hvor er det flot at du har fået skruet så meget op for din mælkemængde, at hun nu næsten ikke kan følge med. Det er super flot, stor ros til dig. Det kan nogle gange hjælpe at malke toppen ud, så presset på brystet ikke er så stort, den først del af mælken der kommer er jo mere vandholdig, så det betyder ikke så meget. Derfor kan du forsøge at tage toppen ud og så lægge din datter til efterfølgende, når mælken som er lidt tykkere kommer til (det vil også være godt til hendes lår:o)).
Med hensyn til allergiforebyggelse og profylac, så skriver sundhedsstyrelsen: "Den allergiforebyggende effekt af hydrolyserede produkter er ikke vist hos børn uden allergidisposition. Der er ikke dokumentation for, at diæt til gravide og ammende mødre har allergiforebyggende effekt. Der er heller ikke dokumentation for effekt af diæt til barnet efter 4-måneders-alderen". (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Det betyder altså at det ifølge sundhedsstyrelsen vil være helt fint, at du efter 4 måneders alderen begynder at tilbyde din datter almindelig modermælkserstatning og du kan således godt give hende Nan 2.
Nan 2 er et fuldgyldigt produkt, så det kan din datter godt leve af. I Nan 2 er noget af laktosen skiftet ud med maltodextrin som skulle tykne modermælkserstatningen, så Nan 2 skulle mætte mere og derudover indeholder NAN 2 også lidt mere jern end Nan 1. Når din datter er 4 måneder gammel, kan du således godt give hende Nan 2 og håbe at det så hjælper lidt på hendes tendens til at gylpe...
Du kan dog også overveje om du skulle forsøge med Nan H.A. om dette skriver sundhedsstyrelsen: "Der er også en effekt af partielt hydrolyseret modermælkserstatningsprodukt (Nan HA), men den er mindre end effekten af højt hydrolyserede produkter (som fx Profylac og Nutramigen)." (Citat, Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Det vil sige at du kan gå over til en erstatning som stadig vil have lidt effekt i forhold til allergiforebyggelse (storebrors situation taget i betragtning), men den vil naturligvis ikke mætte som Nan 2 måske vil gøre. Sammensætningen vil dog være anderledes end den erstatning din datter får nu og hvordan Nan H.A vil virke på hende, kan kun tiden jo vise...
Det er rigtig godt, at I er blevet henvist til børneafdelingen, men det allerbedste er dog, at I nu oplever at have fået en helt anden pige, som nu er begyndt at bruge sine kræfter på alt muligt andet end at græde. Hvor er det dejligt for jer:o)
Knus herfra og fortsat held og lykke, jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske