Svar: Ammestop og hva' så med mælkebehov?
19. februar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Eva
Det lyder som en god måde, at I har fået afsluttet amningen på og det er super fint, at far forsøger med lidt abrikos. Banan og en kop sødmælk, kan også være godt. Den varme mælk kender han jo og forbinder med noget rart, og så er det sådan at banan indeholder nogle stoffer, som vil få barnet til at slappe af og finde roen.
Det vil som udgangspunkt være godt ikke at overgå fuldstændig til komælk sålænge barnet er under et år. Der er dog ikke nogen grund til at tilbyde jeres dreng flaske med den alder han har nu. I kan forsøge om han vil drikke kold mme af en kop, hvis han ikke bryder sig om dette, så kan I bruge mme i hans grød, men ellers må I sikre hans mælkebehov via komælk. Mælk får han når han drikker det af en kop, men også via sovs, en portion tykmælk, ost og på andre måder, hvor det indgår i madlavningen.
Husk at han skal have jerntilskud, hvis han ikke får mindst 400ml mme dagligt, så længe han er under 12 måneder gammel.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 08: Havregrød, evt. lavet med mme, og mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost i stænger at gnave lidt. Vand af kop
Sover formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden - kogte ærter, majs, gulerod (øve pincetgreb), kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende. Kan evt. også suppleres med lidt grøntsagsmos en gang imellem eller lidt ris med lidt sovs... hvad I nu har. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, bær, rugbrødsdrys og lignende, ½ bolle med smør, frisk frugt i stykker
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager, noget moses og gives som mos, andet gives i små stykker, som han kan spise med hænderne eller med en gaffel. Slut af med en portion frugtgrød med mælk på eller evt. en godnatgrød lavet med mme eller sødmælk. Sødmælk eller mme af kop.
Puttes til natten med en kop mælk (mme eller sødmælk) og en banan ca kl. 20
Ved at tilbyde ham mme/mælk af kop morgen og aften og ved at tilbyde ham tykmælk, ost og lignende i løbet af dagen, så sikrer I jer at jeres dreng fortsat får sit mælkebehov dækket, selvom han ikke ammes.
Hvis jeres dreng har spist som ovenstående i løbet af dagen, så behøver han umiddelbart ikke mad mellem kl. 20 og 08. Men han kan godt være tørstig og have behov for vand at drikke i løbet af natten. Så hvis han sover, så lad ham sove, hvis han vågner så tilbyd ham en tår vand og hjælp ham med at komme videre i søvnen. Det er længe at undvære drikke, hvis man skal vente i 12 timer - det tror jeg de færreste voksne ville kunne klare...:o)
Håber dette hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske