Svar: Sove- og madvaner
19. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Malene
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud, det lyder som om at Mathilde er glad for både skemad og flaske og det er rigtig godt.
I fortæller at hun sover fra ca 19.30-20 og til næste morgen kl 06, naturligvis afbrudt af mad. Det er sammenlagt ca. 10½ time - om dagen sover hun ca 3 timer sammenlagt, - altså et søvnbehov på ca 13½ time. Lidt under gennemsnittet - men helt okay. Når der er tale om et gennemsnit, så sover nogle børn jo også lidt mindre og andre lidt mere..:o)
Det vil normalt være passende med 3 lure i løbet af dagen, men mange børn vil faktisk omkring 6 måneders alderen begynde at springe den sidste powernap over og vil således kunne nøjes med kun at sove to lure dagligt. Det kan jo godt være at Mathilde er der nu, hvor hun begynder at kunne dette - det kan også være at hun har behov for 3 lidt kortere lure og det er helt fint og helt okay.
Jeg har fra jeres tidligere breve indtryk af at Mathilde udvikler sig rigtig fint og er en glad lille pige. Når man skal vurdere om barnet sover godt, så skal man således også vurdere, om barnet virker til at trives, og det skønner jeg som sagt at Mathilde gør... :o)
De fleste børn vil først omkring 6 måneders alderen kunne begynde at undvære mælk midt nat, men stadig i den alder, vil de ofte have behov for en flaske inden midnat og igen tidlig morgen. Selvom de får skemad, så er deres mælkebehov fortsat stort.
Mit forslag til en dagsplan ville se således ud:
Tidlig morgen 06.45: Flaske med mme
Formiddag 9.30: Grød af ris, majs, hirse med frugtmos som topping og vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover en times tid
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, evt. med lidt frugtmos til dessert som nu, vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13 med en flaske mme, sover måske et par timer, måske kun 1½
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Sen eftermiddag 17: Begynder her at kunne springe sin powernap over, afhænger dog af hvor lang middagsluren er.
Aften 18: Grøntsagsmos, evt. med lidt frugtmos til dessert, vand af kop
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme eller vælling
Nat 24-06: Kan evt. undvære flaske i dette tidsrum, men som sagt er mange børn 6 måneder inden de kan.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske