Svar: Tænder? - 5 mdr.
19. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Dorte
Det kan godt være tænder, men det kan også sagtens være hendes udvikling i almindelighed. Med den alder Mathilde har nu, er det helt normalt at putte fingrene i munden. Hun begynder også at bruge sine læber lidt mere bevidst, - både når hun spiser og når hun laver forskellige lyde, så på den måde begynder hun at bruge munden.
Hun vil også bruge sin fingre og hænder mere bevidst og vil synes det er dejligt, hvis du begynder at synge sange for hende, hvor du bruger fagter imens. Det at ligge og kigge på dine hænder og hvordan du bruger fingrene imens du synger vil interessere hende meget.
Læg mærke til om hun begynder bevidst at sutte på sin tommelfinger, så kan det være en god idé at forsøge med en sut i stedet. En tommelfinger er hård og kan derfor på sigt påvirke tandstillingen, hvis det ender med at barnet sutter på den i årevis. En tommelfinger er svær at komme af med og er svær at begrænse til kun at skulle bruges inden søvn - her er sutten at foretrække i stedet.
Så tænder eller måske bare udvikling, det må tiden vise... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske