Svar: Maveproblemer og dagsrytme
18. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Tillykke med jeres lille dreng og velkommen tilbage, håber storesøster har det godt:o)
Sålænge jeres dreng ikke virker påvirket af at der går 3-4dage mellem hans afføringer, så er det nok begrænset, hvad I kan gøre ved det. Det kan dog være udmærket at forsøge med en erstatning og da han lige nu får Nan så kan I forsøge med Nan H.A. hvor proteinerne er spaltet på en anden måde. Det gør at det optages lidt anderledes og nestle anbefaler netop Nan H.A. til børn med tendens til lidt forstoppelse. Det er et fuldgyldigt produkt, som kan give fuldt ud eller som kan erstatte et par flasker.
Ellers kan I skifte produkt og forsøge med Beauvais Grøn Allomin, som også er til børn med tendens til forstoppelse. Den indeholder citronsyre og anbefales derfor ikke til børn født før 37. uge. Det er et fuldgyldigt produkt som således kan gives fuldt ud eller det kan erstatte et par flasker efter behov.
En dagsplan er svær at lave til en dreng som ikke er ældre. Han har stadig behov for at være rimeligt selvregulerende og spise, når han viser lyst og tegn til det. Du har dog ret i at det ville være mere hensigtsmæssigt at han spiste større mængder om dagen i stedet for om natten og det bedste du kan gøre er derfor at forsøge at tilbyde ham mere mælk i dagtimerne.
Du kan tilbyde ham en flaske tiere end du gør nu, du kan også gøre det at du tilbyder ham en flaske, skifter ham og så tilbyder ham lidt mere igen bagefter (ligesom når man ammer) for på den måde at få lidt ekstra fyldt på. Når han har bøvset, er blevet skiftet osv. så kan han måske spise lidt mere.
En nogenlunde plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme og sover videre
Morgen 7.30: Flaske med mme og dagen begynder
Formiddag 10: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 13-14: Flaske med mme
Sover middagslur
Eftermiddag 16-17: Flaske med mme
Puttes til natten 19-19.30 med en flaske
Sen aften 23, når I selv går i seng: Flaske
Nat 24-06: Flaske x 1
Som du kan se er der i denne plan ilagt 8 flasker, hvilket nok vil være for meget. Det er kun fordi du skriver at du tilbyder flaske hver 2 time natten igennem, at jeg har lagt alle disse måltider ind i løbet af dagen. Som sagt tænker jeg at du er nødt til at tilbyde hyppigere mælk om dagen for at han ikke søger det om natten.
Dertil kommer at du naturligvis skal overveje hvor meget mælk han drikker i forhold til sin alder og størrelse og i forhold til, hvor meget han tager på. Om det er et reelt mælkebehov om natten, eller om han en gang imellem godt må blive holdt hen med en sut... Børn der får flaske kan godt have en tendens til at spise for meget og barnet kan jo sagtens have et suttebehov, som ikke handler om mad, men kun om at sutte.
Håber det hjælper dig videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske