Svar: Hun vil IKKE sove
18. februar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Susanne
Hvorvidt det er passende for jeres datter først at blive puttet kl. 21 afhænger helt af, hvordan hun i øvrigt sover i løbet af dagen. Hvis hendes samlede søvnbehov er dækket på den måde, er det jo helt naturligt at hun protesterer mod at skulle sove.
De fleste børn på din datters alder, vil have behov for at sove 2 lure dagligt, længden af disse lure varierer meget, netop afhængigt at hvorlænge barnet sover om natten. Børn kan derfor sove mellem 2½-4 timer i løbet af dagen - og om natten sover de ofte 11-12 timer - sammenlagt dog ca 14 timer i døgnet.
Det vil ofte være sådan at børn på din datters alder sover en kort formiddagslur, ofte er den ikke på mere end 45-60 minutter og til middag sover de så måske 2 timer. Det passer så meget at barnet kan blive puttet omkring kl. 20 og stå op igen omkring kl. 7.
Du skal derfor se på hvordan din datter sover i løbet af dagen for at vurdere om hun først er putteklar omkring kl. 21.
Med hensyn til om det bliver et mønster, det med at tage hende med ind i stuen igen, så taler Søren Berg som er en af vores søvnspecialister i Danmark, om at der kører et søvntog og at man skal springe på, når toget kommer forbi. Hvis man ikke kommer på toget, så må man nogle gange vente til det næste tog kommer forbi. Det tager måske 45 minutter, så viser barnet atter træthedstegn og man kan forsøge at putte igen. Lykkes det heller ikke denne gang, så må man atter tage barnet ind i stuen og så vente til næste søvntog kommer, her går der måske 20 minutter og så kan man atter forsøge. Det er således et spørgsmål om at springe på søvntoget, når det er der.
Derudover så er det også sådan at laktosen/sukkeret i modermælk nogle gange virker som speed på børn i den alder, når du ammer hende, så falder hun altså ikke til ro, men bliver derimod lige speedet op med en gang sukkermælk... Derfor kan man overveje om du skulle forsøge at undvære amningen inden putning, i stedet tilbyde en kop sødmælk eller vand og en banan at spise. Det er sådan at banan indeholder serotonin, som får kroppen til at slappe af og får barnet til at blive rolig. Samtidig med at det jo er let at spise, selvom man er træt og så mætter det på en god måde i maven.
Jeg håber mine tanker hjælper jer videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske