Svar: Nattesøvn - 11 mdr.
18. februar 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Pia
Der er rigtigt mange ting som spiller ind på jeres søns søvnvaner. Det er både hans alder, måden han har lært at sove på fra han var ganske lille på grund af hans sygdomsperioder osv.
Det er meget stor betydning at han har haft problemer med sine ører, at han har hostet osv. Selvom han nu har fået lagt dræn, selvom han ikke virker plaget af øreproblemer eller sygdom i øjeblikket og selvom penicillinen har virket godt, så er det sådan at kroppen husker og han har ganske givet haft mange nætter, hvor han lige er faldet i søvn og så er blevet vækket af et smertende jag i øret og så er vågnet af dette.
Det er ofte som om at denne erfaring sidder i kroppen og den følger barnet længe. Man kan et eller andet sted måske sammenligne det lidt med stress. Hvis man som voksen har oplevet den ekstra hjertebanken og utilpashed det giver, hvis man har haft rigtig stress, ja så skal der ikke ret meget til, man skal ikke opleve særlig mange af de samme symptomer, så reagerer kroppen meget voldsomt og igen er det som om at kroppen husker.
Jeg tænker derfor at grunden til at jeres dreng sover rigtig dårligt, selvom han nu har fået dræn, penicillinen virker osv. handler om at han har lært at sove med afbrydelser og det tager tid, at lære at det ikke behøver være sådan.
Det bedste du kan gøre er at være der for ham, forsøge at få ham beroliget og hjulpet videre i søvnen, når han vågner. Det vil være udmærket, hvis I kan få ham til at sove videre i sin egen seng, - han er meget bevidst nu og hvis du gerne vil have at han sover i sin seng, så er det, det I skal holde fast i. Man skal naturligvis ikke være rigid og hvis han vågner og har behov for tryghed og nærhed, så skal du give ham den, men prøv om ikke han kan lære at sove i sin egen seng om natten.
Når han bliver 13-14 måneder, så kommer der en udviklingsfase som ofte påvirker søvnen og når han bliver omkring 18 måneder det samme igen. Derfor er det umiddelbart vigtigt at forsøge at arbejde på nogle gode sovevaner nu, selvom det er lidt hårdt.
Du skal naturligvis overveje, hvad det handler om, når han vågner. Hvis det er drømme, så kan han måske godt komme videre i drømmen uden din indblanding og skal således have lov til at ligge og småklynke osv. fordi det er en del af drømmen. Han må gerne ligge og tumle rundt, trille om på maven og sove videre osv. Det kan også være at du kan have en drypfri kop liggende hos ham om natten, eller en stak sutter, som han med tiden selv kan lære sig at finde i søvne...
Andre gange vil det være nødvendigt at du tager ham op, giver ham en tår vand, trøster og beroliger ham og så forsøger at putte ham igen. I kan overveje om der stadig kan være smerter, som han reagerer på og tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at tilbyde ham en stikpille med smertestillende panodil inden natten. Det er ikke noget man bare sådan skal gøre til små børn, men i forbindelse med en længere varende sygdomsperiode som hos jer, kan det være en god idé nogle gange.
Jeg er helt enig med dig i at han godt kan sove igennem, men der har været så mange ting, som de sidste mange måneder har ødelagt hans søvnrytme og derfor har han brug for tid til at bygge en god rytme op igen.
Jeg håber du kan bruge mine tanker, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske