Svar: Græder meget om aftenen
18. februar 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Mor til to
Tillykke med den lille pige:o)
Det er ganske rigtigt at små børn ofte græder mere om aftenen og det skyldes ofte at der om aftenen er mere uro i hjemmet. Især når man har en 3 årig, som man også skal tage sig af:o) Ud over hende, så kommer far jo også hjem fra arbejde, fjernsynet kører, maden skal laves, tøjet til næste dag findes frem, ordnes osv. Alle de der små huslige ting, som vi skal have gjort, men som giver en naturlig uro.
I løbet af dagen er det jo slet ikke sådan, her er meget mere stille og fred omkring jer og derfor er jeres datter også mere rolig der. Hun sover også længere stræk om dagen og får på den måde også bearbejdet alle indtryk på en anden måde end hun har mulighed for om aftenen.
Det er sådan at små børn på jeres datters alder, de hører alt. De har ikke det samme filter, kan ikke lukke lyde ude, ligesom vi kan. Når du hører radio, så hører du en sang, som du synger med på, du hører også det i radioavisen som er spændende, men det mellemliggende, det hører du ikke, hvis det ikke interesserer dig - du kan lukke det ude. Det kan jeres lille pige ikke - hun hører ligesom det hele og derfor skal der ikke så meget til, før det simpelthen bliver for meget.
Det er meget svært at lave faste rytmer og rutiner for et barn på jeres datters alder. Men I kan godt hjælpe hende til at finde roen ved at svøbe hende, putte hende med en sut og en sutteklud, lægge hende i liften med kaleche på, så den er med til at skabe en lille hule, hvor hun ikke bliver forstyrret. Det at blive pakket, svøbt og lullet i søvn, kan hjælpe hende til at koble fra overfor verden.
Hvid lyd er rigtig godt nogle gange, men ikke altid - ikke hvis det er mellem alle mulige andre lyde. Måske vil det derfor være bedre at I stiller hende afsides eller går afsides med hende. Læg dig ind i soveværelset, når hun skal ammes - nedrullede gardiner, dæmpet belysning osv., lukket dør, så der er ro omkring jer. Prøv om I på den måde i en periode, kan give hende lidt pauser om aftenen, så hun får lov til at slappe af.
Tænk over at liften ikke skal stå hvor I er hele tiden, men at det er helt okay at hun en gang imellem ligger for sig selv. Beslut jer for en bestemt måde at gøre ting på - nogle gange så forsøger vi jo 117 ting, når barnet græder i håb om at et eller andet vil hjælpe - op til mor, ammes, skiftes, over til far, prøve med sut, ned i liften, op igen, prøve med en rangle, storesøster prøver også sød som hun er, tilbage til mor, brystet igen, ned igen, over til far osv. Naturligvis fordi vi håber at et eller andet har effekt og stopper gråden, men det eneste vi gør er at tilføre endnu flere stimuli, som faktisk er det hun protesterer mod.
Prøv derfor at holde jer til få og simple ting og tænk meget over at minimere de stimuli hun tilbydes sidst på dagen.
Hvorvidt din mælkemænge osv. har noget at sige, er svært for mig at svare på ud fra dig brev. Hvis du har indtryk af at hun reagerer om aftenen med gråd, fordi hun er overfyldt med mælk, så kan du godt forsøge at trække amningerne lidt. Normalt skal børn i den alder, dog have lov til at spise hyppigt og mange børn har jo i 4-6 ugers alderen et appetitspring, hvor de græder mere, virker mere søgende mod brystet fordi de har behov for mere mælk. Ved at blive lagt hyppigere til, så øges mælkemængden....
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske