Brev:
Græder meget om aftenen
18. februar 2008
Alder:
1 mdr.
Græder meget om aftenen
Kære Helen
Vores yngste datter på seks uger – 57 cm og 5,6 kg - har næsten, lige siden hun blev født, været meget ked af det fra sidst på eftermiddagen/først på aftenen til vi går i seng. Det virker ikke som om, hun har ondt, men mere som om hun bare er overtræt og med for mange indtryk. Måske. Men hun har vældigt svært ved at falde i søvn – det tager ofte lang tid og kræver meget traven op og ned ad gulvet, begrænset lys og lyd og meget gerne en cd, vi har købt, med hvid støj.
Fra sp og andre har vi hørt, at det er helt normalt med aftengråd – og vi skal såmænd nok også rumme det – jeg har bare svært ved at forstå, hvad det er, der sker og synes det er synd, at hun skal græde så meget, den lille trold.
Som sagt virker hun først og fremmest overtræt, men det giver alligevel ikke helt mening, for jeg synes faktisk, hun sover meget i løbet af dagen.
Hun bliver puttet mellem 22.30 og 23 og sover så til 7.30, hvor hun ofte vågner, fordi storesøster er oppe og larmer. Men efter amning og ren ble er hun tit putteklar allerede efter en time. De næste lure to bliver taget i barnevognen. Her snupper hun gerne to til tre timer pr. lur. Resten af dagen tager hun to-tre mindre lure.
Jeg ammer hende fuldt – der er ikke nogen fast rytme, men der går vel to-tre timer imellem. Også om natten. Det er meget forskelligt, hvor meget hun spiser. Men det er som om, det bliver mere klattet i løbet af aftenen, og når hun er rigtig ked af det og træt, så bliver det tit noget rod.
Morgen, middag og eftermiddag har vi en fin kontakt. Hun smiler meget, elsker at blive puslet, at ligge nøgen på puslepuden, at blive nusset og snakket med. Elsker at blive gået rundt med på skulderen eller med ansigtet ud mod verden. Hun vil også gerne ligge for sig selv i korte perioder og elsker, når vi synger for hende. Storesøster på 3 kan også underholde, men kan nok også virke en smule voldsom (med høje lyde og ansigtet tæt ind til hende fx), selvom vi selvfølgelig prøver at skærme hende – og flytte hende til et andet rum, når der bliver leget vildt.
Hun tager pænt på og trives iflg sp og læge, men jeg synes, at hun helt generelt igennem hele dagen bliver meget hurtigt træt – eller virker træt, sådan som jeg læser hende. Her de seneste dage er det som om, hun er begyndt at tage nogle lidt længere vågne stræk, hvor hun også er glad. Men ofte er det sådan, at når hun vågner, bliver hun ammet, puslet, tilbudt brystet igen, hvilket hun sjældent vil og ja, så synes jeg faktisk ofte hun virker træt. Hun gaber og falder for det mest lynhurtigt i søvn, når hun kommer i barnevogn. Og det er altså sjældent mere end en time efter hendes seneste lur.
Sidst på eftermiddagen bliver det så for det meste helt slemt. Hun er nærmest træt fra det øjeblik, hun vågner – og ked af det.
Er der noget, vi kan gøre for at hjælpe hende? Kan det hænge sammen med, at hun jo ikke får de lange stræk om natten, hvor der som sagt går mellem to og tre timer mellem amningerne – og hvordan får vi så ændret det? Kan det være en ide, at jeg forsøger mig med faste tider for amningerne, i stedet for nu hvor hun selv regulerer mængde og tidspunkt.
Hvornår er det, at de i det hele taget får behov for en lidt mere fast rytme for dagen - og hvordan kan og skal vi bedst understøtte sådan en rytme?
Glæder mig til dine altid inspirerende svar.
Kærlig hilsen
Mor til to