Svar: Ingen middagsmad
18. februar 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Karin
Jeg kan godt forstå at du bibeholder flasken, det hører jo med til tanken "så får hun da noget", men nu hvor Anna er blevet et år, så synes jeg du skal fjerne de flasker. Start med at fjerne flasken om dagen og til sidst flasken inden hun skal sove.
Derudover tænker jeg at du skal give hende den samme mad som I andre spiser. Det vil være en rigtig god idé, at du tilbyder hende rester fra aftensmaden til frokost, når hun er hjemme og du kan også give hende lidt 'før aftensmad'. Det at hun i løbet af dagen har fået lidt forskelligt gør, at du ikke behøver være så opmærksom på hvor meget og hvad hun spiser om aftenen.
Det er ikke unormalt at børn ikke er særligt sultne på det tidspunkt, hvor maden står på bordet. Det er trætte og kan ikke rigtigt overskue at skulle have mad, samtidig vil de heller ikke hjælpes - hun er jo i en alder, hvor hun gerne vil selv. Det er frustrerende både for forældre og barn, men du er nødt til at prøve at slappe af omkring det og så sikre hendes indtag i løbet af dagen.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen: Havregrød eller øllebrød, mælk af kop
Formiddag: Frugt, det kan være ½ banan eller anden frugt, 1 bolle med smør, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskellige rester fra aftensmaden, det kan være stykker af frikadelle, det kan være godt kogte pastaskruer, lidt kogte ærter, majs, gulerod.
Eftermiddag: En portion yoghurt med rugbrødsdrys, frugt, bær, ½ bolle med smør, vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt grønt, det kan være lidt kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado og lignende.
Aften: Aftensmad som er det samme som I spiser, kom ikke for meget på tallerkenen, da det virker for uoverskueligt og få hende til at lege med det i setdet for at spise det. Hjælp hende med en gaffel og giv hende mad som både er moset og mad som er i stykker - ganske lidt af gange og meget gerne adskilt. Det kan godt være at det kun er de gule majs, der glider ned den ene dag, næste aften er det så måske lidt pastaskruer og 3. dag er det lidt af frikadellen. Se på indtaget over hele dagen og se på indtaget over flere dage - ellers vil hendes indtag virke frygteligt spartansk. Og en sindsyg mor har hun jo ikke brug for:o) Mælk af kop
Kan evt. få en portion frugtgrød med mælk til dessert eller lidt grød, for at sove godt.
Flasken inden sengetid kan skiftes ud med en kop mælk og en banan...
Så ro på, lad hende få madro, tilbyd kun lidt af gangen og sørg for at det er om dagen hun dækkes ind. Jeg ved at dine hormoner også kører lidt i øjeblikket og det er helt okay at du føler det svært og opgivende, det skal nok gå:o)
Rigtig meget held og lykke:o) knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske