Svar: Skal passes - hvad med mad?
18. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Sine
Det lyder fint med en 80 års fødselsdag og lade lillepigen blive passet imens. Det er jo sandsynligvis ikke noget der trækker ud i mange timer, når fødselaren fylder 80, så det vil I nok alle (både Aliah, forældre og barnepige) kunne holde til:o)
Det er rigtig fint at du forsøger at malke ud, så barnepigen kan give Aliah din mælk på flaske, men hvis det er svært for dig at malke nok ud og du er i tvivl om det er nok, så køb et par brikker med mme og brug dem. Hun er en stor pige, og det er bestemt ikke unormalt at man er nødt til at tilbyde noget andet end modermælk før de er 6 måneder gamle. Det afhænger jo helt af, hvad det er for et barn man har og hvornår barnet er parat.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Da du umiddelbart lyder til at have godt med mælk, så behøver du i dagligdagen ikke tilbyde din datter ekstra mad i form af erstatning eller vælling. Så længe hun trives med din mælk, så er det rigtig fint og så kan man i stedet gå direkte til grøden og begynde med få skefulde en gang dagligt, så hun vender sig til det. Vælling synes nogen er rigtig godt at give inden sengetid, men hvis barnet ikke viser behov for at få flaske og falder fint til ro med brystmælk, så behøver du ikke give det.
Det er normalt en god idé at begynde med lidt grød, start om dagen og begynd med grød af ris, majs, hirse eller boghvede. Der kan evt. kommes lidt frugtmos på som topping, men i begyndelsen er der intet i vejen for at forsøge med ren grød og så følge efter med brystet bagefter. Når barnet kan finde ud af teknikken og det går fint, så kan man forsøge med lidt grøntsagsmos.
Måske er din datter slet ikke interesseret i at få flaske, måske er hun så glad for brystet at hun vælger flasken fra. Der er jo ingen der siger at hun tager imod flasken, hvis hun aldrig har fået den. Det vil også være sådan, at med den alder hun har nu, så vil en enkelt flaske fordi hun skal passes ikke gå ind og ødelægge amningen. Hun vil ganske givet foretrække den ægte vare, så den bekymring tror jeg ikke du behøver have.
Med hensyn til dit spørgsmål: "det virker mærkeligt, at man anbefaler KUN mors mælk, men at det alligevel er ok med mme..." så er det jo sådan at modermælk er naturligt godt for barnet at få. Det er indrettet så det passer til barnet. Men når man ikke kan amme, så er det vigtigt at tilbyde barnet et godt alternativ og det er de modermælkserstatninger vi har i Danmark.
Når man producerer mme, så er det med tanke på at det skal ligne modermælken. Det er også sådan at vi i Danmark ikke har problemer med rent drikkevand og lignende, så derfor vil det ikke være sundhedsskadeligt at give sit barn modermælkserstatning her, hvilket det vil være visse andre steder i verden. Derfor skal man ikke have dårlig samvittighed eller tro at man er en dårligere mor, hvis man giver sit barn lidt erstatning, for det er et godt produkt, selvom det ikke ligner brystmælk fuldstændig.
Med den alder din datter har, så vil alternativet til brystet være en flaske, du skal regne med at hun drikker rigtig meget mælk hos dig - hun drikker nok 1000ml i døgnet måske lidt mere, med den størrelse hun har og sådan en mængde er hun slet ikke i stand til at indtage af en kop, hverken med tud eller uden. Derfor er det en flaske hun skal have, når hun skal passes.
Hvorvidt hun så skal have udmalket modermælk eller en brik med mme, det må du lige gøre dig lidt overvejelser omkring. Som sagt tænker jeg at en brik eller to som sikkerhed, nok vil være meget rart for alle parter og det tager lillepigen ikke skade af. Hvorvidt hun skal begynde med lidt skemad allerede nu, det afhænger af, hvordan hun i øvrigt virker parat. Umiddelbart kan du nok godt vente lidt og se hvad de næste uger bringer...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske