Svar: Tremmeseng - 16 mdr.
18. februar 2008
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Jeg synes umiddelbart ikke at du skal fjerne tremmerne på sengen, så længe jeres dreng tumler sådan omkring. Hvis han på et tidspunkt begynder at rejse sig i sengen, og forsøger at klartre ud af den, så kan det være en god idé.
Derimod tænker jeg at I jo godt kan forsøge at putte ham i rejsesengen i en periode, hvis I har indtryk af at han sover bedre i den. Simpelthen for at give hans lille krop en erfaring om at han godt kan sove et længere stræk og så er der noget at arbejde videre på, når han så skal tilbage i sin juno.
Jeg tænker at der godt kan være en blanding mellem motorisk og mental udvikling, samt en erfaring om at vågne hyppigt og dermed også en vane med natlige opvågninger og så det faktum at jeres dreng har lidt problemer med ørerne. Det er svært at sige om det er det ene eller det andet, det er nok en blanding af det hele...
Det hjælper på ørerne at være lidt eleveret og hvis han med en pude under sig sover bedre, så lyder det jo som om at I godt kan arbejde lidt på netop at sikre at han ligger højere med hovedet. Da han helt sikke skal kunne få puden over hovedet, så vil det være en fordel at han får puden lagt ind under madrassen - vil det kunne lade sig gøre? Så det ligesom er hele madrassen som løftes.
Det er bedst for ham at ligge på et lidt fast underlag, det er også lettere for ham at vende og dreje sig og bruge sig selv fysisk, hvis han ligger plant og glat, - det er svært, når man ligger på en dyne. Samtidig kan det være svært at komme af med varmen, når han ligger på dyne fremfor på madras og lægger han sig om på maven, så skal I jo være sikre på at han kan få luft... Derfor må en madras anbefales fremfor dynen.
Weekendsengen er måske mørkere i farven og slutter mere tæt omkring ham, giver måske lidt mere hule-fornemmelse end tremmesengen gør.. derfor kan I forsøge med den, evt. flytte madrassen fra junosengen over i weekend sengen og se om det gør nogen forskel. Bare i en periode.
Det kan som du selv er inde på jo også sagtens tænkes at din dreng har reageret positivt på at I alle har haft ferie, været mere afslappede og haft mere overskud...
Lidt tanker fra mig, håber du kan bruge dem lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske